verzoening

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Yiz
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

verzoening

#1 , 29 jan 2025 12:24

Goedemorgen,
Voorafgaand aan een bemiddeling bij de vrederechter ging de advocaat van de tegenpartij de rechter persoonlijk ontmoeten en vroeg vervolgens of de bemiddeling niet openbaar zou zijn. Logischerwijs was de “verzoening” volledig verantwoord, de rechter stelde zelfs vragen over onderwerpen die tijdens de verzoening niet aan bod kwamen.
Verzoening was daar niet één van. Is dit normaal? Is het legaal?
Bedankt voor je reactie.

Franciscus

#2 , 29 jan 2025 19:53

Kan niet goed volgen.
Vrederechter heeft twee mogelijkheden
Een verzoening via gerechtsbrief
Of een dagvaarding waar dan een vonnis zal uit voorkomen.

Gisteren nog net meegemaakt in een zitting.
Advocaat had gedagvaard. Andere partij was ook aanwezig met advocaat.
Nadat zaak was uitgelegd vroeg Vrederechter of er geen onderlinge overeenkomst kon opgesteld worden.
Beide partijen zijn naar buiten gegaan, zaak werd aangehouden en partijen kwamen terug binnen met door partijen ondertekende overeenkomst.
Daar wordt dan een 'proces verbaal' van opgesteld.

Uw uitleg over bemiddeling en dan verzoening versta ik niet goed.

Waar heeft die advocaat met de vrederechter gepraat in de zaal of ?

basejumper

#3 , 29 jan 2025 19:56

De rechter bepaalt natuurlijk wel zelf welke info hij van wie nodig heeft om zijn beslissing te nemen. En het is natuurlijk niet aan deze of gene partij om te bepalen op welke manier de rechter zijn dossier invult.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Yiz
Topic Starter

#4 , 30 jan 2025 12:03

Dank u voor uw antwoorden. De advocaat sprak vóór de bemiddeling in een aparte ruimte met de rechter. De rechter was op de hoogte van de zaak voordat ik tussenbeide kwam. Het was tegen mij gericht voordat ik het kon uitleggen.

Franciscus

#5 , 30 jan 2025 12:21

Hoe weet u dat de advocaat over uw zaak heeft gesproken?
Waar was uw advocaat?
Verzoeningen gebeuren meestal in aparte ruimte . Daar zijn het de partijen die beslissen en de VR enkel de beslissing op papier laat zetten door griffier of het door partijen opgesteld document door partijen laat tekenen.
Dagvaardingen in de zaal en dus openbaar.
Bij dagvaarding wordt uiteraard gestart in de rechtbank.... in het voorbeeld dat ik aanhaalde stuurde de VR de partijen naar de gang.
Eens akkoord kwamen ze terug binnen - bespraken de overeenkomst eventjes met VR die dan de zaak bekrachtigde .
Document was getekend door de beide advocaten en de aanwezige partij.

Terug naar “Stel een vraag”