Afdwingbaarheid contract met meerdere partijen

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
frasta
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Afdwingbaarheid contract met meerdere partijen

#1 , 28 jan 2025 00:41

Ik en mijn vriendin huren een appartement. We zijn 3 jaar geleden een mondelinge (maar totaal niet duidelijke) huurovereenkomst aangegaan met de huurbaas.
We betaalden jaren X euro per maand. Er werd nooit duidelijk gemaakt wat de naakte huurprijs is en wat de overige kosten zijn. We betaalden steeds bedrag X.

De huurbaas is ook een advocaat (70+ jaar), en ik belde hem eens op om een juridische vraag te stellen ivm mijn vader.
In dit gesprek had hij plots gevraagd of ik de contracten van de overige kosten (gas electriciteit etc.) wil overnemen.
Ik heb daar in the heat of the moment stomweg ja op gezegd zonder na te denken.

Mijn vriendin was nooit in dit gesprek aanwezig.
Kan de huurbaas dit dan alsnog afdwingen op ons beiden? Of op mij apart?
Het huurcontract betreft ons beiden.

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp.

basejumper

#2 , 28 jan 2025 19:07

Beste

het is in elk geval de normale gang van zaken dat de bewoner (in dit geval u als huurder) zelf de contracten mbt nutsvoorzieningen onderschrijft en rechtsreeks de betalingen doet. gemeenschappelijke kosten in een appartementsgebouw betreffen elektriciteit van gemene delen (trappenhal en lift), waterverbruik in gemene delen, poetsen, tuinonderhoud...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jan 2025 20:39

Die advocaat zou moeten weten dat jullie onder Vlaams huurdecreet vallen.
Als die kosten die van uw appartement betreffen kan het uiteraard zijn dat die voor jullie zijn.
Tenzij de huurprijs zo hoog is dat men kan verwachten dat ze inbegrepen waren.
Wat de gemene kosten betreft die dienen quutiteit gewijs gedeelt te worden door alle appartementen..

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”