Schrijffout in de achternaam

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Melissa_123
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Schrijffout in de achternaam

#1 , 23 jan 2025 21:12

Mijn partner zijn achternaam is anders geschreven dan zijn grootvader. De achternaam was oorspronkelijk met een ij geschreven. Op het moment dat zijn vader geboren was, werden de geboorteaktes met het typemachine opgesteld en de ambtenaren typten i.p.v. ij een y. Waarschijnlijk omdat het sneller ging. Daardoor is mijn partner zijn achternaam ook met een y geschreven. Mijn partner en familie vinden het spijtig dat ze niet de oorspronkelijke naam dragen. Kunnen ze dit laten rechtzetten of zouden ze hier moeilijk over kunnen doen omdat het 2 generaties teruggaat? Het zou voor hun alleszins veel betekenen als het alsnog rechtgezet kan worden.

LeenW

#2 , 23 jan 2025 21:24

Voor een rechtzetting is het waarschijnlijk al veel te laat, maar er is wel een gewone (betalende) procedure om van achternaam te veranderen:

https://www.vlaanderen.be/veranderen-van-familienaam

JorisVB
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 jan 2025 12:21

Persoonlijke situatie: Grootvader had als familienaam "Van De...", bij de kinderen werd daar bij allemaal "Van de..." van gemaakt. Mijn vader heeft dit laten corrigeren (heeft toen héél wat moeite gekost, maar hij wou dezelfde schrijfwijze als zijn vader). Zijn broers en zussen hebben dit niet gedaan. Gevolg is dat een stukt van de familie "Van De..." is en een groot deel "Van de...".

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”