Probleem met BTW regel verkoop

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
jozef222
Topic Starter

Probleem met BTW regel verkoop

#1 , 10 jan 2025 14:25

Beste forumleden-experts,

Als kleine ondernemer zit ik met een boekhoudkundig probleem in verband met een verkoop aan een Europese particulier waar ik geen raad mee weet. Ik moet noodgedwongen mijn boekhouding helemaal zelf doen omdat er nergens een boekhouder te vinden is die het de moeite waard vindt om er een kleine ondernemer bij te nemen...! Dus hopelijk kan hier iemand helpen met de oplossing? Dank bij voorbaat!

Hier dan het probleem: Ik verkocht aan een Europese klant online voor 100 euro een product waar in zijn land 7% BTW op ingehouden moet worden. Het artikel verzond ik echter naar hem met een Belgisch postpakket dat 15 euro kostte en waar ikzelf 21% Belgische BTW op betaalde.

Ik moet logischerwijze de 100 euro aangeven in het Europese land waar de klant woont en daar dan 7% BTW op afdragen, maar hoe moet ik de 15 euro verzendkosten inboeken? De klant betaalde dus uiteindelijk 115 euro (zoals terecht op de factuur staat: 100 euro artikel + 15 euro verzendkosten). Moet ik het gehele bedrag inboeken en daar dan 7% BTW op afdragen?

LeenW

#2 , 10 jan 2025 14:40

Moet u om te beginnen wel btw betalen in het buitenland? Zolang u onder de 10.000 euro zit, kan u het gewoon op Belgische btw houden.

https://www.practicali.be/blog/intracom ... s-aangifte

Als het toch buitenlandse btw is, volgt de bijzaak de hoofdzaak. Het wordt dus (waarde goed + verzendkosten) x 7% btw.

jozef222
Topic Starter

#3 , 10 jan 2025 16:39

Ja, ik moet BTW betalen via de OSS toepassing. Dank voor uw antwoord dat duidelijkheid schept! Echter, mijn verkopen gebeuren uitsluitend online via een (Nederlandse) online veiling die op elke verkoop een verkoopcommissie factureert. Ik ontvang dan voor die verkoopcommissie een factuur waarop ik 21% BTW moet betalen via "BTW verlegd"...

Dus ik moet daarvoor naderhand een bijzondere BTW aangifte indienen om die BTW via Intervat te betalen.

Het probleem dat zich dan stelt is het volgende: (voorbeeld): Een Duitse klant koopt een product van mij voor 150 euro (verzendkosten inbegrepen) tegen 7% BTW tarief (dat in zijn land van toepassing is op dat product)

Ik boek dus 150 euro in waarop ik 7% BTW afdraag... Echter, tegelijk ontvang ik van de veiling een factuur van hun verkoopcommissie (laat ons zeggen 20 euro), die van die 150 euro wordt afgehouden (hetgeen niet op mijn verkoopfactuur staat vermeld...!)

Op die 20 euro factuur moet ik naderhand nog eens 21% BTW afdragen, omdat dit bedrag al in de verkoopfactuur van 150 euro zat waarop ik 7% afdraag...

Met andere woorden: ik betaal dus 2 keer BTW op die verkoopcommissie, één keer 7% (omdat ze in het bedrag van 150 euro van de verkoop zit opgesloten), en een tweede keer 21% op de factuur verkoopcommissie van 20 euro die het veilingplatform mij uitreikt...

Hoe kan ik dit vermijden?

Reclame

LeenW

#4 , 10 jan 2025 16:42

Kan u dan niet beter voor de nieuwe EU vrijstellingsregeling gaan? Dan gaat u nergens meer btw betalen.

https://www.vlaio.be/nl/nieuws/nieuwe-r ... ernemingen

jozef222
Topic Starter

#5 , 10 jan 2025 18:21

Dank LeenW voor uw idee doch ik kom daarvoor niet in aanmerking omdat mijn omzet hoger dan 25.000 euro zal zijn op jaarbasis... Ik ben er intussen ook achter gekomen dat ik geen tweede keer BTW hoef af te dragen op de verkoopcommissie... Die bijzondere aangifte was enkel nodig toen ik nog BTW vrijgestelde was (hetgeen nu werd gewijzigd).

Bedankt voor de hulp! Het probleem lijkt opgelost!

Terug naar “Stel een vraag”