Begin mei 2024 heb ik voor het eerst een werkloosheidsuitkering aangevraagd.
Ik heb altijd in NL gewerkt en was dus geen lid van een vakbond in België, dus mijn aanvraag moest via het HWV verlopen.
Via het HWV heb ik nooit wat te horen gekregen wat ik moest doen. Wanneer ik toch wat te horen kreeg via het HWV was het steeds erg onduidelijk.
Het enige wat ik het HWV kon meedelen was dat alle documenten vanuit NL op zich lieten wachten. Het duurde min 2 maanden om mijn U1 (C4 in België) te ontvangen. Mijn loonfiches lieten ook op zich wachten omdat ik bij verschillende werkgevers heb gewerkt. Elke werkgever werkt met een verschillende portaal waar ik geen toegang meer tot had daar ik er niet meer werkzaam was. Dit moest dus ook steeds bij elke werkgever opgevraagd worden. Resultaat maanden wachten op alles. HWV was hiervan op de hoogte maar diende toch een C54 (zonder mijn weten) in bij de RVA.
RVA heeft dit goedgekeurd. Doch daar alles laattijdig ingediend was heeft de RVA uiteindelijk een beslissing genomen dat ik pas vanaf de periode dat alle documentatie ingediend was en compleet was mij de uitkering vanaf die datum gaat toekennen. Ik verlies dus 6 maanden aan uitkering hierdoor.
HWV heeft telkens wanneer ik wat indiende verkeerde datums aan mij doorgegeven. Hiermee bedoel ik eerst wouden ze van die datum tot die datum loonfiches. Wanneer deze ingediend waren, was het weer niet goed en moest ik weer loonfiches opvragen. Hierdoor is het telkens verlengd met als gevolgd het geen wat ik hierboven reeds geschreven had.
Ik heb verschillende keren contact opgenomen met het HWV. Deze zijn amper tot nooit bereikbaar en kunnen mij of willen mij niet verder helpen. Voor hun is het afgesloten en ze hebben alles gedaan. Wat dus totaal niet is. Ze hebben geen informatie gegeven, geen hulp en als je naar een kantoor gaat ratelen ze alles maar af en luisteren ze totaal niet.
Bij de RVA als je telefonisch contact opneemt geven ze aan dat het wel goedgekeurd is maar nu blijkt dat het niet zo is omdat het te laat was en dat ik geen C54 een tweede keer kan indienen.
Ik heb e-mails van mijn ex-werkgevers toegevoegd dat dit enkele weken ging duren eer dat ze mij het nodige konden bezorgen. Alsook een brief waardoor ik te laat was met heel mijn uitleg.
Wat kan ik nog doen? Want mijn laatste kans is beroep aantekenen en dan moet ik voor de arbeidsrechtbank komen. Dit is toch helemaal absurd terwijl dit echt niet mijn fout is en echt uit mijn handen lag.
Hoop dat iemand mij verder kan helpen!!!