teruggave sleutel en afstandsbediening bij einde huur

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Thomas Morus
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

teruggave sleutel en afstandsbediening bij einde huur

#1 , 09 dec 2024 15:27

Tijdens de huurperiode kocht de huurder bij de syndic enkele extra veiligheidssleutels en een tweede afstandsbediening van de garagepoort.
Nu is huur teneinde. Moet ik als verhuurder betalen voor die extra sleutels en afstandsbediening (ik wist niet dat de huurder die zomaar achter mijn rug aangeschaft had)? Laten houden lijkt me geen goed idee, maar wat dan wel?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

CityBird

#2 , 10 dec 2024 09:21

Nee, als verhuurder moet je die niet afkopen. Maar hij of zij moet die ook niet aan jou geven., enkel datgene wat jij hem hebt bezorgd. Andere opties zijn er niet m.i.

De garantie dat er geen kopieën van bestaan heb je nooit. Cylinder binnendeur kan je omwisselen.

Lanox

#3 , 10 dec 2024 09:25

De garantie dat er geen kopieën van bestaan heb je nooit.
Is dat niet net het idee van een veiligheidssleutel?

Reclame

CityBird

#4 , 10 dec 2024 09:33

Dan is dat hoogstwaarschijnlijk geen veiligheidsslot geweest anders dan had de huurder nooit een duplicaat kunnen maken. En zelfs als die slotenmaker die onterecht heeft bij gemaakt, hoe ga je dat oplossen?

Thomas Morus
Topic Starter

#5 , 10 dec 2024 16:07

Het zijn wel degelijk veiligheidssloten.alsook een, afstandsbediening van de gemeenschappelijke garagepoort.
De huurder heeft ze gekocht via de syndicus.Twee van die sleutels geven toegang tot de gemene delen van het gebouw en de garage.
Bovendien weigert de ex-huurder ze aan mij af te geven tenzij ik ze betaal!!!!! Idem voor de afstandsbediening.
Volgens het RIO mogen de huurders zelf geen veiligheidssleutels
kopen. Enkel de eigenaars.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 10 dec 2024 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

KJ86

#6 , 10 dec 2024 23:12

Het is sneu maar de sleutels opeisen van de huurder kan je vergeten. Je zou hem immers ervan moeten betichten dat hij van plan is om een valse sleutel te gebruiken. De vrederechters aanvaarden zoiets niet. De sleutels zijn eigendom van de huurder dus die beslist.

Niettemin kan je misschien iets bekomen bij de syndicus. Het is een kleintje om de sleutels te betalen als daarmee zijn fout is rechtgezet. Hij kan ze zelfs doorverkopen als iemand anders sleutels zou vragen.

Terug naar “Stel een vraag”