Met invaliditeit naar andere EU lidstaat

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
StingR
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Met invaliditeit naar andere EU lidstaat

#1 , 09 okt 2024 17:53

Situatie: Belg met invaliditeitsuitkering, erkend handicap +66% en paar maanden van wettelijk pensioen. Momenteel samenwonend met kind dat eigen inkomen heeft. Ik wordt aanzien in België als samenwonende en krijg het laagste uitkeringsbedrag. Ik ben getrouwd met buitenlandse, (niet EU), partner die in haar geboorteland blijft wonen.
Plan is om België om te ruilen voor een andere EU lidstaat ivm beter klimaat gezondheidsbevorderend.
Na contact met Belgisch ziekenfonds een vaag/onduidelijke respons hoe België me zou aanzien en betalen in mijn nieuw woonland. Nog steeds als samenwonende of als alleenstaande.
1. Er moet akkoord van de adviserend geneesheer zijn, wat ik al wist.
2. Ik zou moeten aantonen met officiële documenten hoe ik daar woon, waar en met wie zodat ze mijn toestand kunnen evalueren. Allemaal zeer vage info waar ik verder totaal niets over kan vinden.
3.Ik zou er mogelijk op controle moeten gaan bij een plaatstelijke arts om te zien of ik nog voldoe om arbeidsongeschikt te zijn?
ik ervaar de respons van het ziekenfonds als zeer voorzichtig tot ontmoedigend en zelfs intimiderend.
Hoe moet ik hier mee omgaan, wat kan ik hier uit opmaken en hoe naar te handelen. Groeten SR

Reclame