Schoonvader helpt mee in verbouwing van huis. Kan hij achteraf geld vragen voor zijn uren?

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Dylan1,2,3
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Schoonvader helpt mee in verbouwing van huis. Kan hij achteraf geld vragen voor zijn uren?

#1 , 05 sep 2024 09:31

Mijn vriendin en ik hebben een huis gekocht dat moet verbouwt worden. Mijn schoonvader is zelfstandig in bijberoep en helpt mee uit vrije wil, hij doet dat voor zijn dochter. Maar stel we gaan uit elkaar omdat het niet meer klikt ( niet van de orde ! ) kan hij geld vragen voor zijn uren dat hij gedaan heeft tijdens de verbouwing want er is nooit iets afgesproken? En moet ik iets opstellen we zijn nog maar 3 maand bezig. Gr

LeenW

#2 , 05 sep 2024 09:45

Indien zijn bijberoep ook bouwvakker is, is hij verplicht zijn uren te factureren (Art 19 van het btw-wetboek).

Dylan1,2,3
Topic Starter

#3 , 05 sep 2024 09:51

kan ik niet laten opstellen dat hij dat doet uit vrije wil ( gratis) want hij wil niet aanrekenen zegt hij maar ja stel u voor we gaan uit elkaar? En hij kan later toch nooit bewijzen hoeveel uren hij heeft gedaan ? Hij komt ook een keer 2 u , keer 3u

Reclame

Dylan1,2,3
Topic Starter

#4 , 05 sep 2024 09:52

En als hij uren moet aanrekenen moet zijn dochter ook mee betalen in die factuur?

LeenW

#5 , 05 sep 2024 09:56

Als zelfstandige met dezelfde activiteit kan hij dat niet gratis doen, hij moet zijn marktconform uurloon factureren. Enkel particuliere familieleden of zelfstandigen die in een andere sector werken kunnen gratis helpen.

Hoe, wat en wanneer er betaald moet worden, kan u onderling afspreken. Indien er twijfels zijn, kan u best dingen schriftelijk vastleggen.

Dylan1,2,3
Topic Starter

#6 , 05 sep 2024 10:01

Maar moet er niet iets concreet op papier of mail staan? Hij kan toch achteraf niet zomaar zeggen ik heb da gedaan en dat en heb zoveel uur gewerkt?

Dylan1,2,3
Topic Starter

#7 , 05 sep 2024 10:09

Maar kan hem nie zomaar zeggen ge moogt niet helpen want hij wilt gratis helpen voor zijn dochter, er moet toch een manier zijn want hij wil sowieso niets op papier zetten

LeenW

#8 , 05 sep 2024 11:13

Hij mag helpen, maar dit wordt gezien als een gelijkgestelde handeling Art 19 §2 van het btw-wetboek dus moet hij een factuur opmaken.

CityBird

#9 , 05 sep 2024 11:14

Hij kan toch achteraf niet zomaar zeggen ik heb da gedaan en dat en heb zoveel uur gewerkt?
Ja, dat kan hij wel en moet dat zelfs. Maar zo weinig vertrouwen tussen jullie is niet bepaald een goede zaak, lijkt me.

Dylan1,2,3
Topic Starter

#10 , 05 sep 2024 11:35

Ja oke dat snap ik maar wat als wij niets concreet afspreken met hem dan kan hij later toch nie zomaar gissen qua uren ? Of welke werken hij doet. Er gaat geen offerte opgesteld zijn.

Dylan1,2,3
Topic Starter

#11 , 05 sep 2024 11:36

Is niet van vertrouwen maar nu is alles goed maar stel zijn dochter en ik gaan uit elkaar veranderd een mens snel

LeenW

#12 , 05 sep 2024 11:42

Ja oke dat snap ik maar wat als wij niets concreet afspreken met hem dan kan hij later toch nie zomaar gissen qua uren ? Of welke werken hij doet. Er gaat geen offerte opgesteld zijn.
Tijdsregistratie? Overeenkomen hoeveel uren hij mag werken? Enfin, zoals de Russen zeggen: "Trust, but verify."

Dylan1,2,3
Topic Starter

#13 , 05 sep 2024 13:00

Schriftelijk gewoon opschrijven ? En dan moet ik en mijn vriendin allebei hem betalen? Bij welke juridische dienst kan ik terecht voor het nog eens face to face aan iemand te vragen ?

Dylan1,2,3
Topic Starter

#14 , 05 sep 2024 13:01

Dus eigenlijk kan iedere zelfstandig die bij iemand werkt gewoon maar zelf wat uren opschrijven en dat factureren zonder een offerte akkoord.

LeenW

#15 , 05 sep 2024 13:13

Zonder offerte werken bij een verbouwing is gewoon zeer dom. Ook bij een schoonvader zou ik toch aanraden iets op papier te zetten.

Terug naar “Stel een vraag”