Vandaag heeft mijn zoon een fout gemaakt en ik heb een vermoeden dat niet alles propertioneel is gelopen.
Mijn zoon schaft een toestel aan in de winkel. Echter had mijn zoon het idee om eenmaal buiten, de doos open te doen en er een ander toestel in te steken.
Hij brengt dit vervolgens naar de retour balie van deze winkel en daar doen ze de doos open en het is vrij snel duidelijk dat dit foute boel betreft. De politie wordt erbij gehaald en mijn zoon wordt geconfronteerd, hij verzint eerst een verhaal wat de agenten volgens hem vrij snel konden doorprikken. Met gevolg: er volgt een huiszoeking bij ons thuis als zowel in de wagen.
Op dat moment heeft mijn zoon besloten af te stappen van de leugens en mee te werken aan het onderzoek: eerlijkheid, vrijwillige huiszoeking. Mijn zoon heeft alles bekend aan de ordediensten en dus ook opgebiecht dat hij dit bewust deed om eens te proberen. Ik keur dit gedrag ten strengste tegen uiteraard.
Het probleem stelt zich echter:
De ordediensten hebben de telefoon in beslag genomen voor het onderzoek, dat lijkt mij enorm logisch. Echter de telefoon welke mijn zoon netjes heeft afgerekend en betaald hebben ze teruggegeven aan de winkel. Met reden "dit toestel is aangekocht om fraude mee te plegen". Doch, heeft hij er voor betaald en heeft hij nu geen terugbetaling en geen toestel. De winkel gaat dat toestel gewoon terug verkopen, want behalve de seal is er niks aan de hand met dat toestel of schade. Wanneer ikzelf dit probeer aan te kaarten aan de agent en mijn twijfels uit over de gang van zaken wordt ik gerust gesteld dat dit mag, en indien ik het geld terug wil ik dit dien te regelen via het parket.
Is dit een normale gang van zaken? Mogen de ordediensten de aangekochte goederen teruggeven aan de winkel en nadien claimen "deze zijn gebruikt voor fraude", uiteraard weigert de winkel ook elke medewerking omdat dit zo opgelegd is aan hun door de agent in kwestie.
Graag jullie raad. Mijn zoon heeft een fout begaan en zal daar vermoedelijk via het rechtssysteem voor worden gestraft, maar dit voelt aan als de agent en zowel de winkel die het heft in eigen handen nemen.