Plaatsbeschrijving uittrede woonst

Konijntjeuh123
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

Plaatsbeschrijving uittrede woonst

#1 , 07 mei 2024 15:19

Hallo,

Op 1 mei hebben we de rondgang gedaan van de woonst en heeft de huisbaas gezegd dat het in orde was buiten een aantal kleine puntjes.
Hij deed de rondgang en verder was er niet op te merken.
Hij ging de plaatsbeschrijving nog doorsturen maar we hebben op dat moment niets samen opgeschreven of getekend. Nu krijgen we vandaag de plaatsbeschrijving via mail gestuurd, en nu heeft die enorm veel punten opgeschreven met daarbij de kosten voor herstellen/poetsen.
Bv: spinnenwebben in een kamer niet gedaan rekent die 2u/35€ om dit de laten doen.
Een brievenbus die wat gedraaid is door wind, 2u/35€
Een nieuwe balustrade plaatsen op het terras 300€ materiaal/ 3u/35€
Terras niet goed gepoetst 3u/35€
Ik kan zo blijven doorgaan.. het is echt belachelijk. Uiteindelijk staat er onderaan een totaal van 32werkuren aan 35€/u = 1120€
Materiaal: 300€
Herstelling lakwerk voordeur 1500€
Totaal van 2920€
Daar er een borg was gestort van 2.450,00 euro, zal deze hiervoor aangewend worden. Het restant van 2.920,00 – 2.450,00 = 470,00 euro zal de eigenaar laten vervallen.

Het is echt gewoon belachelijk wat die er allemaal inzet.
Hier gaan we dus niet mee akkoord. De dag van de sleuteloverdracht hebben we dus ook geen plaatsbeschrijving ter plaatsen opgesteld maar achteraf stuurt die dus dit.

Wat zijn de regels hierover? Wat zijn de stappen die wij nu moeten ondernemen om hier tegen in te gaan.

Alvast bedankt!

mava105
Berichten: 22327
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 07 mei 2024 16:17

Laat hem aangetekend weten dat de voorafgaande PB zonder probleem was. De PB die hij achteraf opmaakte was NIET TEGENSPREKELIJK, om dat ze zonder uw aanwezigeheid gebeurde, en ze niet door u ondertekend werd voor akkoord. Je kan deze dus niet aanvaarden.
Wil je in de toekomst dergelijke zaken voorkomen, laat ONMIDDELLIJK het verslag van de rondgang noteren, en laat BEIDE partijen ondertekenen. Het is geen bezwaar dat een handgeschreven PB in een kladversie wordt ondertekend door beiden, achteraf kan er nog steeds een mooi uitgetijpte versie opgemaakt worden.

Thomas_A
Berichten: 2417
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 mei 2024 16:44

Doen zoals mava105 zegt.

Eventueel overwegen om dit geval 100 of 150 euro uit te geven om de aangetekende reactie door een advocaat te laten sturen. Met daarin direct een deadline en de volgende stappen + verwachte kosten.

Als hij het gevoel heeft dat bereid bent tot een compromis terwijl dat niet nodig is, kost het je misschien meer.

Reclame

Konijntjeuh123
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 mei 2024 01:20

Ik heb maandag een afspraak bij de huurdersvakbond. Ze hebben me gezegd niet te reageren en maandag samen te bespreken wat er kan gebeuren.
Het ding is dat er geen eerste PB is. Hij heeft de rondgang gedaan en heeft dan achteraf een heel andere PB opgemaakt met die hoge kosten.
Ondertussen heeft hij ook nog een mail gestuurd waarin hij terug komt op de vorige PB omdat hij nog dingen ontdekt heeft die zogezegd niet tegoei gedaan is, hij komt ook terug op de kost die hij laat vallen en verwacht nu dat we binnen de 15 dagen 500€ zullen storten, bovenop de borg van 2450€ die die inhoud.
Ik hoop dat we hier iets tegen kunnen doen. Volgens mij kan dit toch niet zomaar. Hij kan toch niet zomaar met een PB afkomen die die helemaal alleen opgemaakt heeft.

mava105
Berichten: 22327
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 11 mei 2024 09:39


Het ding is dat er geen eerste PB is.
Bedoel je hiermee dat er GEEN INGAANDE pb werd opgemaakt ?

Drone
Berichten: 3040
Locatie: st-niklaas

#6 , 11 mei 2024 12:27

als er geen ingaande plaatsbeschrijving is opgemaakt dan heeft de verhuurder al helemaal gene poot om op te staan en de huurwaarborg in te houden.

vrederechter zal er niet mee kunnen lachen

KJ86
Berichten: 2671

#7 , 11 mei 2024 19:07

TS bedoelt geen uitgaande PB bij rondgang. De verhuurder heeft 7 dagen gewacht om die te sturen via mail. Nu hoopt TS dat dit te laat is, zodat er niet gediscussieerd moet worden over huurschade. Naar mijn inziens mag de verhuurder dit afhandelen en is de volgende stap een mail terugsturen met de schade die dat betwist wordt. Laat maar weten welk standpunt dat de huurdersbond inneemt.

Konijntjeuh123
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 mei 2024 16:09

Er is wel een intrede PB gebeurt. Maar het was een heel simpele PB waarin geen foto’s stonden, en enkel werd beschreven wat er overal was. Bv badkamer:
- volledig betegeld witte tegels
- toilet
- bad
- douche met thermostatische kraan
- dubbele wastafel met spiegel

Zo werd elke kamer beschreven.
Tijdens de rondgang voor de plaatsbeschrijving bij uitrede, werden er enkel punten aangehaald door de huurbaas waar wij mee akkoord gingen. Maar ter plaatse werd niets getekend hij ging dit nog opsturen. Achteraf komt hij met allemaal andere punten die tijdens de rondgang niet gezegd werden. Paar dagen later kwam die weer met een andere PB met nog extra punten.
Ondertussen dus 2 verschillende PB van hem ontvangen.

Wij gaan er niet mee akkoord. Heb spijt dat we op het woord van hem geloofde en niet de dag zelf meteen een PB getekend hebben. Want nu blijft die dingen verzinnen aan extreem hoge kosten om te herstellen. Een oude balustrade die vervangen moet worden door ouderdom bv is toch niet voor ons als huurders. En de prijzen die die aan poetswerken en herstellingen plakt zijn gewoon echt overdreven.

Morgen zullen we horen wat de vakbond zegt.

Er zal denk ik sowieso naar het vredegerecht moeten gegaan worden toch? Om de kosten te betwisten en iemand ervoor aan te stellen die daarover zal oordelen. Hij houd zomaar de borg in zonder akkoord van ons. Kan toch niet zomaar.

Ik ben benieuwd hoe dit zal verlopen.
We hebben vanaf dag 1 al problemen gehad met de huurbaas toen die ons na 1 maand eruit wou zetten omdat die er zelf in wou gaan wonen omdat die ging scheiden. Gelukkig hadden we een kortdurende huurovereenkomst waarin dit wettelijk niet kon.
Ik zal blij zijn als het uiteindelijk allemaal geregeld is en we ervan af zijn.

Zal laten weten wat de vakbond morgen zegt. Wish me luck!

Terug naar “Huren”