conformiteit elektriciteit

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen


- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
cindYY61
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

conformiteit elektriciteit

#1 , 07 mei 2024 10:27

Ik heb voor het eerst een woning gekocht in augustus 2023. Ik wist dus niets, had geen ervaring en ken de valkuilen niet.

In november 2023, bij het tekenen van de akte bij de notaris, werd mij verteld dat ik verantwoordelijkheid was om de elektriciteit conform te laten maken. Ik had geen idee wat dit betekende en heb toegezegd. De makelaar had er geen woord over gesproken. Ik heb wel heel veel documenten digitaal ontvangen en alles zo goed als ik kon te lezen maar veel documenten, waaronder de elektriciteit attest, zei mij niet veel.
Dit is nu een dure grap geworden, voor mij alleszins!

Ik had een aantal vragen over woning verkoop en elektriciteit conformiteit /attest.

De vorige eigenaar had de woning 11 jaar geleden gekocht met de openstaande elektriciteit conformiteit. Zij had dit in order moeten maken maar heeft 11 jaar lang niets gedaan en dit met de verkoop aan mij overgegeven. Kan ik mij herroepen op verborgen gebreken? De makelaar stelt dat zij zeer transparant is geweest maar dit is niet zo.

Ik voelde het als een verplichting om dit wel in order te maken omdat ik in een appartement woon en niemand in gevaar wilde brengen Blijkbaar had ik dit ook nog 10 jaar lang kunnen laten zitten want wie controleert dit? Niemand blijkbaar.

De kast bleek door een amateur / klusser aangelegd geweest te zijn en er zaten veel fouten in dus ben ik wel blij dat ik dit heb laten doen maar de rekening kwam op €1800. Ik had op €1000 gerekend en zal nu €800 ergens moeten lenen.

Ik moet de kast nu laten keuren maar dit gaat mij ook weer €150 kosten. Ben ik verplicht de kast te laten keuren of kan ik dit voor onbepaalde tijd ook uitstellen?

Ik ben 60+, vrouw alleen en helemaal uit het veld geslagen door dit!

Cindy

bullgod
Berichten: 330
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 mei 2024 11:48

uw frustratie is enerzijds te begrijpen.
anderzijds bent u verantwoordelijk voor uw daden, ook als u geen ervaren huizenkoper bent.
u kan met uw grieven naar de rechtbank trekken, maar een advocaat zal u vele malen méér kosten dan de vermelde kosten voor de elektrische installatie.
het eventuele uitstellen van de keuring zal zich op verzekeringsvlak uiteraard tegen uzelf keren in geval van brand of elektrocutie.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 07 mei 2024 12:35

Geen conformiteitsattest is geen verborgen gebrek. Je had dat voor de akteondertekening kunnen opvragen en onderzoeken, of laten onderzoeken

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6877

#4 , 07 mei 2024 13:45

..............
het eventuele uitstellen van de keuring zal zich op verzekeringsvlak uiteraard tegen uzelf keren in geval van brand of elektrocutie.
Denkt u? En hoe zal zich dat in de praktijk uiten ?

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 07 mei 2024 15:57

..............

Denkt u? En hoe zal zich dat in de praktijk uiten ?
Verzekering zou kunnen beslissen om niets uit te betalen na brand.

KJ86
Berichten: 2668

#6 , 07 mei 2024 17:59

Daar begint een verzekering niet aan, die keren dat gewoon uit. Ze zouden dan het causaal verband moeten bewijzen tussen een slecht geïnstalleerde zekeringkast en de oorzaak van de brand. Ts heeft een factuur van een elektricien, bewijs maar eens dat die professional zijn werk onvakkundig heeft uitgevoerd.

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 07 mei 2024 19:52

bewijs maar eens dat die professional zijn werk onvakkundig heeft uitgevoerd.
Daar zou je van versteld staan. Heb 10 tallen expertises na brand meegemaakt, ook verschillende gerechterlijke. Stond meermaals versteld hoe deskundigen de plaats van begin van een brand konden bepalen, en zo teruggaan naar de oorzaak van de brand. Juist bij een zekeringskast kan met alle dragen exact volgen. Gezien er geen isolatiematerriaal meer rond de draden zit, is er meer ruimte om ze goed te kunnen volgen. Zelfs van een toitaal verbrande zekering kan men nog de juiste sterkte vaststellen, en dat zelfs zonder ingewikkende labotoestanden.
Bij een kleine brand zullen de verzekeringen dat niet doen, maar met een iets grotere brand, en zeker bij een gehele vernieling, gebeurd dat bijna 100 % zeker. Heb verschillende huurders gekend die compleet platzak op straat stonden, metr als enige bezit de kleding die ze op het moment van de brad aanhadden.

bullgod
Berichten: 330
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 mei 2024 22:10

TS heeft het over het (nog) niet laten keuren.
ik kan mij moeilijk inbeelden dat een verzekeringsmaatschappij zonder discussie zal uitbetalen als de verzekerde nog niet eens het wettelijk verplichte keurigsattest kan voorleggen.
maar goed, het is misschien kort door de bocht. als ik het mis heb, mijn excuses.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Terug naar “Stel een vraag”