De Waterbus

NikkiB
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

De Waterbus

#1 , 06 mei 2024 22:38

Hallo

We nemen geregeld de waterbus naar Antwerpen. Sinds de corona is de WC op slot en nu nog steeds. Vroeger was dat niet, dan kon je vrij naar het toilet gaan.

Nu verbieden ze dat. Het is enkel toegelaten voor zwangere vrouwen en kinderen. Ze begrijpen blijkbaar niet dat er ook mensen zijn die een medische reden kunnen hebben om dringend naar het toilet te gaan. Een vriendin van mij is onlangs op het dek moeten gaan, haar man moest haar bedekken met zijn jas. We zijn toch geen honden? Ikzelf heb een probleem met mijn darmen. Dat wil zeggen dat "als ik moet gaan, dan moet ik echt gaan". Op de waterbus zit ik een half uur op een boot, waar ik niet af kan. Dat kan toch niet dat ze mensen verbieden om naar toilet te gaan?

Wat kunnen we hiertegen beginnen? Officieel klacht neerleggen? bij wie?

Alvast bedankt
Nikki B.

Stap aan boord en geniet van een vlotte en plezierige vaart.
https://dewaterbus.be/

LeenW
Berichten: 12899

#2 , 06 mei 2024 23:11

Er is geen verplichting om een toilet te voorzien. Op de Kusttram kan u van De Panne naar Knokke ongeveer 2 uur rijden zonder dat er een toilet is.

De Waterbus valt onder het MDK, dus daar kan u al eens proberen de situatie uit te leggen.

LYNX XX
Berichten: 2550
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 mei 2024 08:22

Hallo

We nemen geregeld de waterbus naar Antwerpen. Sinds de corona is de WC op slot en nu nog steeds. Vroeger was dat niet, dan kon je vrij naar het toilet gaan.

Nu verbieden ze dat. Het is enkel toegelaten voor zwangere vrouwen en kinderen. Ze begrijpen blijkbaar niet dat er ook mensen zijn die een medische reden kunnen hebben om dringend naar het toilet te gaan. Een vriendin van mij is onlangs op het dek moeten gaan, haar man moest haar bedekken met zijn jas. We zijn toch geen honden? Ikzelf heb een probleem met mijn darmen. Dat wil zeggen dat "als ik moet gaan, dan moet ik echt gaan". Op de waterbus zit ik een half uur op een boot, waar ik niet af kan. Dat kan toch niet dat ze mensen verbieden om naar toilet te gaan?

Wat kunnen we hiertegen beginnen? Officieel klacht neerleggen? bij wie?

Alvast bedankt
Nikki B.

Stap aan boord en geniet van een vlotte en plezierige vaart.
https://dewaterbus.be/
Als het voor de corona in voege was en nu niet meer; dan is er toch een toilet voorzien.
En voor zwangere vrouwen en kinderen dan wel = discriminatie.

Reclame

NikkiB
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 mei 2024 12:23

Op de kusttram kan je wel afstappen en ergens anders een toilet zoeken. Van de waterbus kan je een half uur niet af. En er is een toilet, maar ze doen ze op slot. Dat kan echt niet. We zullen dan ons gevoeg maar op de grond doen als het dringend is, er is toch geen andere oplossing? of op hun stoelen, dan zal de deur wel rap opengaan. Op de treinen zijn er toch ook toiletten? Daar heb je ook ritten van minstens een half uur.

LeenW
Berichten: 12899

#5 , 08 mei 2024 12:32

Op de kusttram kan je wel afstappen en ergens anders een toilet zoeken. Van de waterbus kan je een half uur niet af. En er is een toilet, maar ze doen ze op slot. Dat kan echt niet. We zullen dan ons gevoeg maar op de grond doen als het dringend is, er is toch geen andere oplossing? of op hun stoelen, dan zal de deur wel rap opengaan. Op de treinen zijn er toch ook toiletten? Daar heb je ook ritten van minstens een half uur.
Op de Waterbus kan u toch ook tussendoor afstappen? Er is daar geen enkele halte die een half uur van de volgende ligt.

Aangezien de Waterbus u aansprakelijk kan stellen voor de opkuis, zou ik uw oplossing niet aanraden. Dat kan tevens als openbare zedenschennis gezien worden en strafrechtelijk (of tegenwoordig via GAS boete) vervolgt worden.

Franciscus
Berichten: 38663

#6 , 08 mei 2024 13:46

Alle mensen die zich in een bepaalde 'situatie' bevinden (zwangeren en kinderen) zijn wel toegelaten...
Het 'gegeven' waaraan ze voldoen doet er toe.


Thomas_A
Berichten: 2393
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 mei 2024 06:33

Komaan, wat is er nu discriminerend als een recht dat aan een zwangere persoon wordt gegeven niet voor iedereen van toepassing is. Tip voor een volgend onderwerp: zwangere vrouwen mogen ook in eerste klas reizen in de trein.

Ik snap al deze toiletonderwerpen niet, of het nu over openbaar vervoer, horeca of winkels gaat, waarbij mensen hun eigen behoeften projecteren als verplichtingen van iemand anders.


Inazuma
Berichten: 9807
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 09 mei 2024 17:25

Ik snap al deze toiletonderwerpen niet
Nochtans bestaat de vraag al langer en veel ruimer dan louter de Belgische context ...

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/04/19 ... 1-2955710/

LYNX XX
Berichten: 2550
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 mei 2024 18:15

Aansluitend op Inazuma :

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240509_92259140 Mevr. Schryvers toiletplan :!: :!:

Off record : wat te doen met Zwangere Guy :lol: :lol: :lol:

Drone
Berichten: 3038
Locatie: st-niklaas

#12 , 09 mei 2024 19:34

Afbeelding

dan stel ik mij de vraag wat de vereiste zijn om van een "dringende" situatie te spreken . . .

wat als iemand plots om gelijk welke (medische) reden naar het toilet moet en dat word geweigerd en zijn kleren dan "bevuild"

wie gaat de kuiskosten daarvoor dan betalen?

jef007
Berichten: 1689

#13 , 10 mei 2024 10:25

is naar het toilet gaan niet altijd dringend??
ik meen van wel

Terug naar “Andere”