Kan één erfgenaam een verkoop tegenhouden ondanks een arrest van het Hof Van Beroep?

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen


- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
KVC72
Topic Starter
Berichten: 12

Kan één erfgenaam een verkoop tegenhouden ondanks een arrest van het Hof Van Beroep?

#1 , 06 mei 2024 21:45

Bij de vereffening-verdeling is er één erfgenaam die na 15 jaar procederen en met een uitspraak van het Hof Van Beroep nog steeds kan dwarliggen bij de verkoop van de onroerende goederen. Alle andere erfgenamen gaan akkoord met de verkoop. Bij de aanvraag tot openbare verkoop geeft de boedelnotaris onderstaand antwoord. (Zie hier verder)

Eén van de erfgenamen wil geen onherroepelijke volmacht geven aan de notaris.

Hoe kunnen wij deze situatie deblokkeren? (We zijn ten einde raad)

In casu werd er voor het Hof van Beroep te Gent een akkoord bereikt over de openbare verkoop van alle onverdeelde onroerende goederen. Het Hof van Beroep verleent akte van dit akkoord en machtigt de notaris met toepassing van artikel 1209, §3 van het Gerechtelijk Wetboek om tot de openbare verkoop over te gaan indien hij daartoe door ten minste één van de partijen wordt verzocht.

In principe heeft een deelakkoord omtrent de verkoop tot gevolg dat het gaat om een vrijwillige openbare verkoop die niet langer kadert in de procedure van gerechtelijke vereffening-verdeling en waarbij dus de tussenkomst van alle partijen noodzakelijk is.

Ondanks deze principes machtigt het Hof de notaris om tot de openbare verkoop over te gaan op verzoek van één van de partijen. Het is opvallend dat de rechtbank naar artikel 1209, §3 van het Gerechtelijk Wetboek verwijst, aangezien dat artikel enkel van toepassing is in de nieuwe procedure van gerechtelijke vereffening-verdeling. In casu geldt echter nog de oude procedure (zoals het Hof van Beroep bovendien zelf aangeeft), waardoor voormeld artikel niet speelt en de verwijzing van het Hof enkel onzekerheid met zich meebrengt. Bovendien wordt in casu de openbare verkoop niet bevolen, maar enkel akte verleend van het akkoord tussen partijen.

Ondanks deze vermelding in het arrest, lijkt het mij daarom geen uitgemaakte zaak dat ik kan toewijzen op verzoek van één van de partijen indien één van hen zich hiertegen zou verzetten. Om die reden zal ik ook een onherroepelijke volmacht voorzien in de verkoopsvoorwaarden door alle partijen opdat er bij de ondertekening van het proces-verbaal van toewijs geen problemen opduiken.

bullgod
Berichten: 330
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 mei 2024 09:19

rechtbanken en hoven zijn overbelast. door tijdsgebrek onstaan akkoorden, vonnissen en arresten die niet sluitend zijn; in casu zelfs contradictorisch (oude en nieuwe procedure).
de analyse vd notaris lijkt mij correct.
waarom wil die ene erfgenaam niet verkopen?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

KVC72
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 07 mei 2024 16:47

De ene erfgenaam wil niet verkopen omwille van een oude familievete. (Ik wil hier niet in detail op ingaan.)
Kan een kortgeding hier een oplossing bieden?
Of zijn er andere procedures die deze situatie kunnen oplossen?
Alvast bedankt voor jullie ideeën of oplossingen.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6876

#4 , 07 mei 2024 17:06

Openbare verkoop, of beginnen dreigen met openbare verkoop?

KVC72
Topic Starter
Berichten: 12

#5 , 07 mei 2024 20:37

Een openbare verkoop hebben wij ook al voorgesteld. Maar ook daar is een goedkeuring voor nodig. We zijn op zoek juridisch advies en oplossingen op basis van juridische methodes. Een manier waarop de verkoop niet kan tegengehouden worden. Alvast bedankt.

bullgod
Berichten: 330
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 mei 2024 21:56

als er een wonderoplossing zou bestaan, zou die de voorbije 15 jaar wel al eens de revue gepasseerd zijn, denk ik.

enerzijds lijkt het Hof nu een fout te hebben gemaakt door de oude en nieuwe procedure door elkaar te halen. geen idee hoe die fout recht gezet kan worden (cassatie?).

anderzijds hebben de partijen zich buiten de procedure begeven, zoals de notaris schrijft, door het akkoord over de (vrijwillige) openbare verkoop. misschien dient u de onwillige erfgenaam te dagvaarden in contractbreuk? (opnieuw) in eerste aanleg?

maar waarom hebben de andere erfgenamen een problematisch akkoord gesloten met die ene erfgenaam? hadden jullie geen advocaat?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Terug naar “Stel een vraag”