Wat kan ik doen tegen waardeloze bewindvoerder?

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen


- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Sverke
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wat kan ik doen tegen waardeloze bewindvoerder?

#1 , 29 apr 2024 20:44

Toen mijn moeder onder mijn bewindvoering stond heb ik gedurende 8 maanden haar rekeningen betaald (rusthuis, onroerende
voorheffing, rekeningen van haar appartement) in de veronderstelling dat ik zou terug betaald worden. De vrederechter neemt
mijn rekeninguittreksels niet aan!! en stelt een advocaat aan als bewindvoerder. Deze mag het opnieuw indienen. Ik bezorg
de bewindoverder mijn rekeninguittreksels en de bewijzen van de tegenpartij (op aanraden van de bank, die dacht dat de vrederechter
mij wou straffen omdat ik de procedure niet gevolgd had. Had met elke rekening naar de bank moeten gaan. Is niet eens bij mij opgekomen
in dit digitaal tijdperk). Dus alles is gestaafd. Ruim een jaar later, na mails (waarop geen reactie komt), telefoontjes "we zijn ermee
bezig" heeft de bewindvoerder eindelijk opnieuw een aanvraag tot terugbetaling ingediend. De vrederechter weigert deze wegens onvoldoende
bewijs: de bewindvoerder heeft mijn bewijzen er gewoon niet bijgevoegd!. Nu gaan ze het nog eens doen met mijn bewijzer erbij. Wanneer?
Ik heb er het raden naar, over een jaar? I

Inmiddels is mijn oudste broer overleden en moet deze bewindvoerder ook het deel efbelasting van mijn moeder regelen/indienen bij de vrederechter.
Na 4 mails van de notaris heeft ze nog steeds niet gereageerd (want dat doet ze niet). Ik zie het dus gebeuren dat de erfbelasting te laat wordt
ingediend en mijn moeder een boete krijgt.

Wat kan ik doen tegen een waardeloze bewindvoerder? Deze bewindvoerder is ons opgedrongen door het vredegerecht en kan ons
nog op allerlei manieren dwarsbomen.

LeenW
Berichten: 12890

#2 , 29 apr 2024 21:03

U kan hiervoor een verzoekschrift indienen bij het vredegerecht. Dat is natuurlijk niet van vandaag op morgen afgehandeld.

Tevens denk ik niet dat het correct is de bewindvoerder "waardeloos" te noemen als u zelf verantwoordelijk bent voor de situatie.

Arev
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 apr 2024 05:08

Als de elektriciteit dreigt om je af te sluiten omdat je de rekening niet betaalt, als je niet antwoordt op mails, als je nooit aan de telefoon komt, dan ben je voor anderen een heel grote bron van frustratie. En in mijn ogen waardeloos.

Reclame

Arev
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 apr 2024 05:39

Deze hele situatie is ontstaan omdat mensen hun werk niet hebben gedaan.
Het begint bij de notaris die tot de allerlaatste dag gewacht heeft om de erfopvolging in te dienen zodat de
rekening van mijn moeder kon gedeblokkeerd worden.
De bank had het druk, ze hadden een maand achterstand. Er gebeurde maar niks. Na een maand heb ik tenslotte een klacht ingediend bij de klachtendienst. Gewacht maar werd niet op gereageerd.
Tenslotte heb ik me dan maar naar Facebook gewend en toen was het op twee
dagen tijd opgelost.
Toen heb ik nog het wzc voor mijn moeder moeten betalen want er stond niet genoeg op haar zichtrekening. Eerst nog vragen aan de vrederechter dat er geld van de spaarrekening naar de zichtrekening mag. En zo komt het dat ik ruim 8 maanden heb voorgeschoten voor mijn moeder.
De vrederechter is op bezoek geweest bij mijn moeder en ons, de kinderen. Ze heeft geen woord uitleg gegeven. Ze heeft niet gezegd, je moet met elke factuur naar de bank lopen (op afspraak want ze zijn niet meer open).
Slapeloze nachten heb ik gehad van deze hele situatie. Ik heb alles gedaan om goed te doen, maar ik heb mijn les geleerd.

Inazuma
Berichten: 9802
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 30 apr 2024 11:55

Dien een verzoekschrift in bij de Vrederechter om de bewindvoerder te vervangen wegens wanprestatie

Doe dat best met alle kinderen tesamen, dat heeft meer gewicht dan wanneer 1 vd kinderen dit doet

Je kan ook voorstellen om iemand van de familie tot bewindvoerder te maken
Dan moeten jullie het daarover wel eens zijn, en iemand moet het willen doen ...
(eerste jaar is dat wat werk, nadien valt dat wel mee, zeker als je kosten ineens indeelt volgens hoe ze in verslag moeten staan)

Doe er zoveel mogelijk gevallen bij om die wanprestatie aan te tonen
De bewindvoerder moet in het beste belang van de beschermde persoon handelen
De beschermde persoon op onnodige kosten jagen, is dat duidelijk niet ...

Wat je boven beschrijft,
Te laat betaalde rekeningen, waardoor er eventueel extra kosten ontstaan (en wat dus niet "in belang van de beschermde persoon" is) of bvb afsluiting van nutsvoorzieningen dreigt


Vrederechter is geen vraagbaak of helpdesk :!:
Die komt niet op bezoek om uitleg te geven, wel om de toestand van de te beschermen persoon in te schatten ...

Iets vragen kan, officieus, doorgaans wel bij de Griffie van de Vrederechtbank

Arev
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 apr 2024 16:07

Dankjewel!

Terug naar “Stel een vraag”