Aan één kind een som schenken of lenen?

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen


- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
BerBo
Topic Starter
Berichten: 9

Aan één kind een som schenken of lenen?

#1 , 29 apr 2024 10:04

Ik heb drie kinderen, mijn enige reservataire erfgenamen. Eén van heeft een probleem en zou ik met een som geld willen helpen.
Het is wel de bedoeling dat alle drie na mijn overlijden evenveel zouden krijgen (en dus ook evenveel successierechten gaan betalen). Het mag dus geen schenking buiten erfdeel worden: de som geld zal op een of andere manier terug deel van mijn nalatenschap moeten zijn en mee verdeeld worden.
Het is hoogst onwaarschijnlijk dat de ontvanger die som geld nog voor mijn dood zal kunnen terugbetalen.

Hoe kan dat best geregeld worden:
- Aan dat ene kind de som geld schenken (terug inbrengen of inkorten na mijn overlijden)?
- Aan dat ene kind een lening geven (die na mijn overlijden terugbetaald moet worden, eventueel met intrest)?

Zijn er bij schenking andere voor- en nadelen voor de krijger en/of voor de twee anderen dan bij lening?

- Of zou ik beter NU al aan alle drie een even grote som geven zodat het totaal later niet meer te verdelen valt omdat het gewoonweg niet meer in de nalatenschap zal zitten en geen van de erfgenamen kan denken meer of minder gekregen te hebben?

Bedankt voor jullie advies en suggesties!

Luc6580
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 apr 2024 10:40

Om eventuele ruzies onder de kinderen te vermijden geef je best aan alle 3 hetzelfde bedrag op hetzelfde moment.Wanneer je daarna nog 3 jaar leeft hoeft er zelfs geen belasting op betaald te worden.
Je moet wel zeker zijn dat je het geld voor altijd kan missen, want gegeven is gegeven.

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”