Is mijn dak een dakterras?

XavierS
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Is mijn dak een dakterras?

#1 , 26 apr 2024 22:03

Beste,

Ik heb een huis gekocht met een dakterras dat ik verplicht ben te renoveren doordat er een nieuwe roofing en isolatie op moet komen. Ik weet niet of deze vergund is. Ik zou graag hierover professioneel advies hebben, want het budget dat ik in het terras zou investeren is redelijk hoog.

Situatie:
Huis gebouwd einde jaren 60
Er is 1 deur en 1 groot venster tot de grond van het dak die in de plannen ingetekend waren die uitgeven op het dak (het raam kon open maar dat is niet expliciet genoteerd). Het terras was niet extra aangelegd of genoteerd als terras in de plannen. De muren errond zijn een 30 tot 50cm hoger opgetrokken dan het dakniveau.
Een 8-tal jaar geleden is daar door de vorige eigenaars een terras met balustrades opgezet die bijna tot de rand van het perceel gaat. Er is geen (extra) vergunning voor deze gevraagd. Deze moet ik dus nu afbreken en ik hoopte daar een nieuw terras te zetten.
Op internet zie ik dat de definitie van een dakterras een plat dak is waarop je via een deur of een schuifraam aan kunt geraken (en een normaal dak in tegenstelling kun je enkel met een ladder of door een raam kruipen).
Dus hierbij mij vraag:
Gezien de ramen tot de grond op het plan ingetekend waren en er zowiezo sinds dan toegang was via een deur op het dak, klopt het dan dat mijn dak als een dakterras gezien kan worden en deze dus vergund is?
Indien wel mag ik daar dan zichtbrekers en balustrades zetten tot aan de rand? Ik ga zowiezo met de rechtstreekse buren spreken om hun opmerkingen mee op te nemen in het nieuwe terras, maar een aangrenzend perceel is een plein van de gemeente (maar op de plannen bouwgrond) en ik geloof niet dat de gemeente hieraan een derogatie gaan geven. Gezien ik geen tuin heb en kleine kinderen zou ik dolgraag er een leuke buitenzone van maken.

Hartelijk dank voor alle hulp hierover.
Xavier

mava105
Berichten: 22292
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 apr 2024 08:37

Voor je begint met de verbouwingen, onderzoek, of laat onderzoeken, of de draagstruktuur van dat platte dak / terras wel de nodige draagkracht heeft. Een paar plantenbakken met grond wegen meer dan een gezoon plat dak kan dragen. Laat dat even onderzoeken door een bouwkundig ingenieur. Is dat OK, ga dan even navragen op uw gemeente of er destijds reeds een bouwtoelating werd gegeven voor een terras.

lukasi
Berichten: 1154

#3 , 27 apr 2024 08:40

Eerste vraag : is het bouwkundig wel een dakterras ?
Je hebt : plat dak, dakterras en daktuin.
Elk dak heeft zijn MINIMUM belastingsnormen voor extra gewicht bovenop het wettelijk minimum
Plat dak + 150 kg /m²
dakterras + 350 kg/m²
daktuin + 800kg/m²

Wel of geen deuren of schuiframen is GEEN zekerheid dat het een dakterras is, alleen een stabiliteitsingenieur kan dit opmaken.

Er zijn bepaalde regels voor het plaatsen van schermen en balustrades op een dakterras/daktuin. Maar je zal eerst moeten weten wat technisch kan en dan pas gaan zien wat stedebouwkundig de beperkingen zijn.

Reclame

XavierS
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 apr 2024 10:16

Hallo technisch is het in orde. Ik ben zelf ingenieur en hele vloer is van dik gewapend beton gemaakt met extra steunpilaren. Er is nooit een vergunning gevraagd. Het gaat hier rond definitie dakterras en eventueel verjaring.

Sirkii
Berichten: 5431

#5 , 27 apr 2024 12:37

Een dakterras is vergunningsplichtig. Een belangrijk criterium is het vermijden van inkijk bij de buren. Nu ja, als de buren niet reclameren zal er geen haan naar kraaien maar je zit wel met een te regulariseren bouwovertreding die je bij verkoop parten kan spelen

Terug naar “Milieurecht”