Vlaamse premie voor energiebesparende verbouwingen

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen


- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 477

Vlaamse premie voor energiebesparende verbouwingen

#1 , 26 apr 2024 11:55

Ik heb een tijd geleden isolatiewerken laten uitvoeren, en daarbij via het energiehuis dat in mijn regio aktief is,
de renteloze lening en de mijn verbouwingspremie aangevraagd.

Door personeelsverloop in het energiehuis, werd het dossier niet goed opgevolgd, en werd er niet geantwoord op de vraag van de overheid om meer informatie over de ventilatie omstandigheden bij de vervanging van de ramen.
Hierdoor werd er geen premie toegekend voor de ramen.

Toen ik deze situatie vernam, heb ik onmiddellijk aan de bevoegde diensten de nodige informatie overgemaakt,
maar omdat de aanvraag ingediend werd via het energiehuis, werd elke communicatie daarover afgewimpeld,
en werd ik doorverwezen naar het energiehuis.
op de site van de verbouwingspremies, kan ik ook de premie aanvraag niet zien, er staat dat ik geen lopende premie aanvraag heb.
Ik heb het energiehuis dan gevraagd om beroep aan te tekenen tegen de negatieve beslissing ivm het niet toekennen van de premie voor de ramen,
wat ze dan toch gedaan hebben, maar ik krijg ondertussen totaal geen informatie over het verloop van deze procedure, en de overheid wimpelt nog steeds mijn vragen daaromtrend af.
Het is frustrerend om machteloos te moeten toekijken, zonder enige mogelijkheid om zelf de zaak nog proberen recht te trekken, hoe, door slechte opvolging van derden, je een premie van enkele duizenden euro's, eaquivalent van enkele maandlonen, dreigt mis te lopen.

Is de Vlaamse overheid daarmee niet in overtreding met de GDPR regels, waarbij je als belanghebbende toch het recht hebt
om te weten wat er met je gegevens gebeurt ?
Kan ik alsnog van de overheid eisen om in kennis gesteld te worden van de status van mijn premie aanvraag, of eisen dat ik zelf mijn premiedossier mag opvolgen ipv het energiehuis ?

De technische voorwaarden voor het bekomen van de premie zijn vervuld, maar werden door het energiehuis niet doorgegeven,
als de overheid daar bijkomende vragen over stelde.
Kan ik, als de premie, wegens gebrek aan opvolging, niet toegekend wordt, een schadeclaim eisen van het energiehuis,
ten bedrage van de gemiste premie (6000 euro) en via welke rechtbank moet dat dan gaan, is dat via de vrederechter ?

LennieK
Berichten: 1872
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 apr 2024 15:30

als de premie helemaal niet toegekend wordt, kan je gewoon zelf een nieuwe aanvraag doen.
Wat echter meer waarschijnlijk is, is dat men een kleiner premiebedrag zal toekennen (a 16 euro per m² glas). Na toekenning met je daar tegen in beroep gaan, en dat moet inderdaad via dezelfde account als langswaar je jouw premie-aanvraag indiende...
Misschien eens contact opnemen met de dienst beroepen?

Issued
Berichten: 1233

#3 , 26 apr 2024 17:00

Je kan best ook de ombudsdienst van de stad of de Vlaamse ombudsdienst inschakelen. Dat brengt meestal wat schot in de zaak.

Reclame

mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 477

#4 , 28 apr 2024 17:37

als de premie helemaal niet toegekend wordt, kan je gewoon zelf een nieuwe aanvraag doen.
Wat echter meer waarschijnlijk is, is dat men een kleiner premiebedrag zal toekennen (a 16 euro per m² glas). Na toekenning met je daar tegen in beroep gaan, en dat moet inderdaad via dezelfde account als langswaar je jouw premie-aanvraag indiende...
Misschien eens contact opnemen met de dienst beroepen?
Er werd idd het kleinder premiebedrag, enkel voor het glas toegekend, ipv de volledige mijn verbouwingspremie, die 50% van het faktuur bedraagt, dat is nogal een serieus verschil.
Ik heb kontakt genomen ivm een beroep, maar de Vlaamse overheid weigert iedere input van mij, terwijl ik toch de begunstigde van de premie ben, en verwijst me telkens naar het energiehuis, die de boel in het honderd laten lopen hebben, tamelijk frustrerend dat je zelf niet eens het recht hebt om een scheve situatie recht te trekken.

Vandaar mijn vraag, dat als het niet in orde komt, bij de rechtbank een schadeclaim kan indienen tegen het energiehuis, omdat ze de zaak door een hoog personeelsverloop bij hen, niet opgevolgd hebben.
En welke rechtbank hiervoor bevoegd is. Vrederechter is wel te doen zonder advokaat, maar hogerop lijkt me dat al een stuk moeilijker, en zal er na aftrek van advokaat kosten waarschijnlijk niet veel meer overblijven van mijn schadeclaim.

mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 477

#5 , 28 apr 2024 17:39

Je kan best ook de ombudsdienst van de stad of de Vlaamse ombudsdienst inschakelen. Dat brengt meestal wat schot in de zaak.
Bedankt voor de tip, aan die ombudsman had ik niet gedacht, en dat is wel wat laagdrempeliger dan de rechtbank.

LennieK
Berichten: 1872
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 mei 2024 09:23

Misschien nog een tip; schakel eens jouw rechtsbijstand-verzekering in. Als je inderdaad door een fout van het energiehuis-medewerker een som geld misloopt, dan zullen zij hun verzekering ook moeten aanspreken.

Ook nog iets wat ik bedacht; schakel eens jouw lokaal bestuur in (gemeente, ocmw, sociaal huis...) die hebben normaliter nauwe banden met de collega's van het Energiehuis.

Terug naar “Stel een vraag”