Schade gemaakt huurhuis

Konijntjeuh123
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

Schade gemaakt huurhuis

#1 , 22 apr 2024 09:55

Hallo,

Wij hebben schade gemaakt aan de voordeur uit aluminium door middel van verkeerd gebruik van product. Nu moeten we dit dus laten herstellen.
Maar mijn vraag was, ik heb via een bedrijf een offerte gekregen om de schade te laten herstellen aan het paneel waar dat de schade aan is. Maar het paneel is een onderdeel van een groter geheel aan de voordeur. De huisbaas wilt nu dat heel het stuk word herlakt. En dus niet enkel het stuk waar de schade aan is. Kan hij dit zomaar eisen? En moeten we niet enkel het stuk herstellen waar de schade aan is? De firma die de schade wilt herstellen zorgt voor het minimale in kleurverschil met de rest. En het groter geheel is op dit moment door ouderdom al verkleurd en niet meer overal hetzelfde in kleur.

Qua prijs is er natuurlijk een groot verschil tussen enkel het paneel te herstellen of het hele stuk.

Alvast bedankt!

Groetjes

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 apr 2024 10:03

Uw eigen verzekering aanspreken. Zullen een expertise doen. Schakel uw makelaar in.

Persoonlijk vind ik de reactie van de huisbaas correct.

bosprocureur
Berichten: 6861

#3 , 22 apr 2024 10:11

En qua verzekering is dit eerder iets voor de familiale BA dan voor de brandverzekering, neem ik aan?

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 apr 2024 10:14

En qua verzekering is dit eerder iets voor de familiale BA dan voor de brandverzekering, neem ik aan?
Inderdaad.

Konijntjeuh123
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 apr 2024 10:16

Ooh kan ik dit aangeven aan de verzekering?
Wat betekent dit dan concreet?

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 apr 2024 10:53

U geeft dit voorval aan dmv uw makelaar aan uw familiale verzekering.
Neemt ook een foto van de deur.

Konijntjeuh123
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 apr 2024 16:17

U geeft dit voorval aan dmv uw makelaar aan uw familiale verzekering.
Neemt ook een foto van de deur.

Ik las ergens dat de huurbaas niet als derde word gezien omdat ik er een huurcontract mee heb en ik dus voor de schade zelf zal moeten betalen en dat dit niet gedekt word door de verzekering. Kan dit zo zijn?
Mijn makelaar zegt dat dit niet via de brandverzekering kan, maar heeft nog niets laten weten over de familiale verzekering.

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 apr 2024 18:10

U geeft dit voorval aan dmv uw makelaar aan uw familiale verzekering.
Neemt ook een foto van de deur.

Ik las ergens dat de huurbaas niet als derde word gezien omdat ik er een huurcontract mee heb en ik dus voor de schade zelf zal moeten betalen en dat dit niet gedekt word door de verzekering. Kan dit zo zijn?
Mijn makelaar zegt dat dit niet via de brandverzekering kan, maar heeft nog niets laten weten over de familiale verzekering.
Niet de brandverzekering maar de familiale verzekering.

Konijntjeuh123
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 apr 2024 18:29

U geeft dit voorval aan dmv uw makelaar aan uw familiale verzekering.
Neemt ook een foto van de deur.

Ik las ergens dat de huurbaas niet als derde word gezien omdat ik er een huurcontract mee heb en ik dus voor de schade zelf zal moeten betalen en dat dit niet gedekt word door de verzekering. Kan dit zo zijn?
Mijn makelaar zegt dat dit niet via de brandverzekering kan, maar heeft nog niets laten weten over de familiale verzekering.
Niet de brandverzekering maar de familiale verzekering.

Het is dus niet gedekt door de familia verzekering. Familiale dekt geen contractuele schade aan gehuurde eigendom zei mijn verzekeraar.

mava105
Berichten: 22280
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 22 apr 2024 19:57

Verhuurder heeft niets te willen. Zo kan hij ook een gans nieuw huis gaan vragen omdat de kleur van de voordeur ze. Je dient enkel de aangerichte schade te herstellen. Hoe oud is de deur Er zal dus altijd een al verschillenmet de ramen als zij oorspronkelijk dezelfde kleur hadden.

Konijntjeuh123
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 apr 2024 09:34

Verhuurder heeft niets te willen. Zo kan hij ook een gans nieuw huis gaan vragen omdat de kleur van de voordeur ze. Je dient enkel de aangerichte schade te herstellen. Hoe oud is de deur Er zal dus altijd een al verschillenmet de ramen als zij oorspronkelijk dezelfde kleur hadden.
Ja dat vind ik dus ook. Het huis is ouder al 10 jaar en de ramen en deuren hebben ook al slijtage en overal kleurverschil.
Idd zal er altijd een kleurverschil zijn.
We moeten dus gewoon de schade herstellen en niet het hele stuk gaan hernieuwen toch?

Bedankt!

Konijntjeuh123
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#12 , 23 apr 2024 09:46

De huurbaas had ook 2 enorm hoge offertes doorgestuurd van over de 2000€ voor het hele stuk te laten herstellen, en ik zelf ben ook offertes gaan laten maken en ik heb een offerte die enkel het stuk van de schade herstel voor 550€. De huurbaas zegt nu dat die achter zijn 2 bedrijven staat en dat die niet weet als het dadelijk tegoei gedaan is door mijn bedrijf en dat die dan achteraf nog met kosten zal zitten. Kan hij eisen door welk bedrijf het hersteld word of ligt die keuze bij ons?
Ik heb zo het gevoel dat hij voor de hoogste offerte wilt gaan..

mava105
Berichten: 22280
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 23 apr 2024 11:53

Kan hij eisen door welk bedrijf het hersteld word
Neen, kan hij niet. Eventueel zou je zelfs zelf kunnen herstellen.
Laat hem weten dat bij niet akkoord , naar de VR zal stappen..

Blaatpraat
Berichten: 3796

#14 , 24 apr 2024 10:05

Je kan ook voorstellen dat de huurbaas het laat herstellen door een firma naar zijn keuze, en dat jij 550 euro aan hem overmaakt aangezien dit de prijs is voor het herstel van het beschadigde deel.
Je weet nooit of hij hiermee akkoord zou durven gaan.

Voer deze communicatie steeds schriftelijk, zo heb je bewijs dat je hebt proberen te onderhandelen moest het toch tot rechtbank leiden.

Terug naar “Huren”