Factuur dakwerker

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen


- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Diriks.r
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Factuur dakwerker

#1 , 20 apr 2024 23:09

Beste,
Graag zou ik info willen hebben over volgende situatie:

Enkele jaren geleden hebben wij een nieuw dak laten plaatsen. De afgesproken prijs was 22.000€.
We hebben een voorschot betaald van 6000€ via de bank. Na de werken zouden we de rest betalen.
Maar nu komt het, tijdens de werken vroeg de dakwerker telkens om cash geld, voor zijn werkmannen te betalen, voor materiaal te kopen, zelfs dat mijn man met hem naar een bepaalde winkel ging en mijn man dit aankocht. Alles zou verrekend worden met de eindafrekening. Dit waren bedragen van maximaal 500€. Natuurlijk heel dom van ons, maar omdat de dakwerker al begonnen was, zijn we dit ook verder blijven doen, over een periode van 8 maanden.
De eigenaar heeft ons dan een factuur gegeven en ondertekend als betaald.
Er staat enkel geen datum om.

Nu krijg ik enkele jaren later een brief van een curator, dat de factuur toch niet betaald is.
We hebben nooit een aanmaning gekregen van een onbetaalde factuur. En de factuur is ondertekend door de eigenaar.
Kunnen we dit bewijzen aangezien we deels cash betaald hebben?
Ik weet nu ook dat we misschien een boete moeten betalen omdat het bedrag in cash te groot is. Maar staan we recht in onze schoenen met de ondertekende factuur als bewijs?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

LeenW
Berichten: 12863

#2 , 20 apr 2024 23:20

Dus we zitten met een totaalbedrag van 22K - 6K via bank = 18.000 euro dat cash betaald zou zijn? Zonder dat er al die tijd een factuur werd opgemaakt? Dat gaat echt niemand geloven.

Diriks.r
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 apr 2024 00:24

Er is wel een factuur opgemaakt. En ondertekend door de eigenaar van de firma.
In al die tijd hebben we ook nooit aanmaningen gekregen, omdat de factuur ook betaald is geweest. Het bedrijf is ondertussen wel failliet en daarom dat een curator zijn boekhouding aan het onderzoeken is.

Reclame

lukasi
Berichten: 1151

#4 , 21 apr 2024 08:52

Dan meld u aan de curator dat u een ondertekende factuur door de aannemer heeft dat de betaling is gebeurt.
Stuur een fotokopy van deze factuur mee op.

LeenW
Berichten: 12863

#5 , 21 apr 2024 09:15

Er is wel een factuur opgemaakt. En ondertekend door de eigenaar van de firma.
In al die tijd hebben we ook nooit aanmaningen gekregen, omdat de factuur ook betaald is geweest. Het bedrijf is ondertussen wel failliet en daarom dat een curator zijn boekhouding aan het onderzoeken is.
Maar de factuur werd pas op het einde opgemaakt? Niet bij elke betaling zoals wettelijk verplicht is? En dan staat er ook geen datum op de factuur waardoor deze geen echte bewijskracht heeft.

De vraag gaat zijn hoe veel tijd de curator er in gaat willen steken. Hij gaat zeker een kans hebben om dit voor de rechtbank te betwisten, maar het kan ook zijn dat hij het faillissement zo snel mogelijk wil afsluiten.

lukasi
Berichten: 1151

#6 , 21 apr 2024 10:05

Werken zijn enkele jaren geleden uitgevoerd.
toen kon er nog met provisies gewerkt worden waarbij op het eind een eindafrekeningsfactuur volgde.

Factuurdatum is belangrijk maar veel belangrijker is de factuurnummer.
Dit nummer moet een uniek nummer zijn en opeenvolgend.
En -- wat de meeste niet weten- principieel mag je dus bij het begin van het nieuwe jaar NIET terug met factuurnummer 1 beginnen ( ook niet in combinatie met het jaartal zoals bv 2024001

Diriks.r
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 apr 2024 10:23

Dankjewel voor jullie antwoorden.

Als klant wist ik niet dat bij elke betaling een factuur diende opgemaakt te worden.
Met andere woorden ik heb er maar een gekregen aan het einde van de werken.

Deze ondertekende factuur, waarbij staat “betaald” en de handtekening, heb ik gestuurd naar de curator.

Ik werk met een contactpersoon tussen de aannemer en onszelf, omdat de aannemer niet reageert op mails van de curator.
Hij is dus moeilijk te bereiken.

De aannemer heeft wel al laten weten dat de factuur is betaald , weliswaar mondeling.
Hij wilt gerust een ander rechtsgeldig papier ondertekenen om nogmaals te bevestigen dat dit betaald is geweest (buiten de factuur die ondertekend is geweest).

Ik heb de curator dan ook onmiddellijk gemaild en dit gemeld. En ik heb gevraagd als hij mij iets kan bezorgen dat de aannemer kan ondertekenen en dat dan ook rechtsgeldig is.

Wat kan ik nog meer doen?

We zijn dom geweest door deze man blindelings te vertrouwen en cash te geven, dat weten we nu ook wel. Zelfs dachten we ook dat er geen problemen waren tot dat we de brief van de curator in de bus kregen.
Dit zal ons ook geen tweede keer gebeuren.

Groetjes

Diriks.r
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 apr 2024 10:43

Sorry ik heb de factuur erbij gehaald.

Bovenaan staat er een factuurnr en een datum van 15 december 2020.


Onderaan staat er “factuurbedrag van 22,684€ ontvangen van … met handtekening van de ondernemer.

Geldt dan de datum van de factuur die bovenaan staat.

Sorry heb er slapeloze nachten door die brief van de curator.

Thomas_A
Berichten: 2336
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 apr 2024 10:51

De curator stuurt deze brieven op basis van wat hij in de boekhouding van de dakwerker terugvindt.

Ik zou pas beginnen ongerust zijn als hij nog steeds niet akkoord gaat na ontvangst van de ondertekende factuur.

Ik heb dit zelf 1 keer voorgehad bij faillissement van een professionele leverancier, dat de betaling niet in de boekhouding was opgenomen. Ik had toen wel een betalingsbewijs dat ik kon voorleggen, wat meer waarde heeft dan een krabbel op een factuur.

Jammer genoeg maakt het woord van de dakdekker nu nog weinig uit, aangezien hij geen zeggenschap meer heeft over zijn bedrijf.

LeenW
Berichten: 12863

#10 , 21 apr 2024 11:16

Daar zegt u zo iets. De curator gaat de dakwerker nu ongetwijfeld nog confronteren met de ontbrekende betaling in de boekhouding.

Antwoord A: "Ja meneer de curator ik heb dat cash geld privé ontvangen en moet dat dan ook terugstorten aan de vennootschap in faling."
Antwoord B: "Cash betaald zegt u? Ik kan mij dat niet meer herinneren. Ik ben ook niet zeker dat dat mijn handtekening op de factuur is."

Dan is het hopen dat er nog eerlijke aannemers zijn. TS is op zijn minst heel naïef geweest door mee te gaan in deze constructie.

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 apr 2024 11:35

Zulke handelswijzen zoals vermeld in #1 topic zijn de voorboden van een nakend faillissement, financiële moeilijkheden ... of zwartwerk. Is voorspelbaar.
Cash betalingen enkel en alleen onder afgifte van gedateerde en ondertekende ontvangstbewijzen.
Op factuur geen datum van betaling en betalingswijze ? Zie ook # 9 Thomas

Terug naar “Stel een vraag”