Iets onopzettelijk laten vallen in winkel.

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen


- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Throwawayguy
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Iets onopzettelijk laten vallen in winkel.

#1 , 20 apr 2024 18:56

Hey,

Ik was in een winkel in Brussel en was een theepot aan het bekijken toen er plots de deksel ervan loskwam en neervel op en ander product. Het was best wel luid en iedereen viel stil maar ik zag pas later de schade. Het was gewoon een stukje porselein van een bord dat kapot ging.

De winkel hing wel vol camera’s dus ik vraag mij af of ik nu in de problemen zit.

Niemand sprak mij aan maar ik zag wel de medewerkers heen en weer lopen waarschijnlijk omdat ze niet zagen wat er kapot ging.

Ik voel mij nu wel slecht want het was niet mijn bedoeling om iets kapot te maken maar aangezien het een winkel was vol met producten kan ik me echter wel inbeelden dat er dingen stuk kunnen.

Zou iemand kunnen uitleggen of dit strafbaar is?

LeenW
Berichten: 12864

#2 , 20 apr 2024 19:32

Iets laten vallen is niet strafbaar, maar de schade is in principe wel voor u.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#3 , 20 apr 2024 19:35

kans dat er iets legaal van gevolg word aangegeven is nihil

ofwel word het beschadigde product met korting verkocht of word het product afgeschreven.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2338
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 apr 2024 19:36

Het oude gekende art. 1382 van het BW, nu boek 6 art. 6.5.
Eenieder is aansprakelijk voor de schade die hij door zijn fout aan een ander veroorzaakt.

Er is schade, er is een fout en die ander kan ook een winkel zijn. Opzet is niet vereist om aansprakelijk te zijn.

Throwawayguy
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 apr 2024 19:53

Iets laten vallen is niet strafbaar, maar de schade is in principe wel voor u.
Men heeft mij wel niet erover aangesproken en ik vermoed dat niet weet wat er juist is kapot gegaan. Aangezien er camera’s waren vermoed ik dat ik de rekening van schade thuis zal krijgen?

Evi (Odos)
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#6 , 20 apr 2024 22:13

Een ongelukje kan gebeuren.
Het was een elementaire vorm van beleefdheid geweest om dat gewoon even te gaan zeggen en te vragen wat de schade bedroeg. De kans dat het antwoord "niets" was was groot.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

LeenW
Berichten: 12864

#7 , 20 apr 2024 23:13

En moest het toevallig toch een theepot uit de Ming-dynastie geweest zijn, daarvoor dient uw verzekering nu eenmaal.

Terug naar “Stel een vraag”