Pelletkachel roerend of niet

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen


- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Niels1.0
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Pelletkachel roerend of niet

#1 , 20 apr 2024 15:27

Wij verkochten onze woning enkele weken geleden als verwarming waren er 2 Pelletkachels waarmee we de woning verwarmden ( dit was de enige verwarming)

Nu 1,5 maand na de verkoop komt de nieuwe eigenaarverbaast af dat we de Pelletkachels weggenomen hebben ,hij beweerd dat dit bij de verkoop van Het huis is inbegrepen omdat we dat niet specifiek gezegd hebben dat dit niet zo was.... en dit de enige verwarming is.

hij wil dat we de verwarming terugplaatsen

( deze hebben we verkocht dus dit kan niet)

of dat hij nieuwe plaatst op onze kosten

heeft hij een punt om op te staan?

of is een Pelletkachel een roerend goed dus sowieso niet is inbegrepen bij de verkoop van een huis?

puttemanp
Berichten: 616

#2 , 20 apr 2024 16:14

Dit eens lezen:

https://www.elfri.be/artikel/onroerende ... corporatie

Koper heeft gelijk, de pelletkachels, als enige verwarming, moesten blijven staan (tenzij anders vooraf overeengekomen).

P.

mava105
Berichten: 22280
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 20 apr 2024 16:39

Een kolenkachel of een gaskachel werden toch gewoon mee verhuisd, en moesten niet blijven staan als onroerend. Ze zijn gewoon op te pakken, zonder breken of demontage. Dan zijn ze volgens mijn roerend. Tenzij de wet de laatste jaren verandererd is.

Reclame

puttemanp
Berichten: 616

#4 , 20 apr 2024 16:44

Tenzij de wet de laatste jaren verandererd is
Is inderdaad aangepast. Vroeger was het zo dat alles wat niet vastgemaakt was aan de grond gewoon meegenomen werd. Nu is het vooral de functie die van tel is. Zie link van Elfri.

P.

bosprocureur
Berichten: 6861

#5 , 20 apr 2024 17:57

onroerend door bestemming ?

Sirkii
Berichten: 5425

#6 , 20 apr 2024 18:37

Dit eens lezen:

https://www.elfri.be/artikel/onroerende ... corporatie

Koper heeft gelijk, de pelletkachels, als enige verwarming, moesten blijven staan (tenzij anders vooraf overeengekomen).

P.
Ik deel deze mening niet: het criterium “enige verwarming” vind je niet terug. Wel het criterium dat iets onroerend is als de verwijdering schade veroorzaakt. Kachels wegnemen kan mi schadevrij.

Ik zou het tot een rechtszaak laten komen als je dat ziet zitten zonder dure advocaat (of een deal sluiten waarbij je de restwaarde ifv leeftijd betaalt)

Thomas_A
Berichten: 2336
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 apr 2024 19:03

Het artikel van elfri omschrijft nochtans vrij duidelijk de huidige situatie en verschil met de vorige.

Ik leid daar net als puttemanp uit af dat een palletkachel die de hoofdverwarming vormt onroerend is door incorporatie, ook als deze niet onherroepelijk is vastgemaakt.

Terug naar “Stel een vraag”