offerte getekend onder valse voorwaarden

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen


- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
zorpal
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

offerte getekend onder valse voorwaarden

#1 , 16 apr 2024 15:40

Hallo, op 9 februari gingen we in de toonzaal langs om een offerte voor ramen en deuren te bespreken. Meermaals werd er aangegeven dat het een over een vrijblijvende offerte ging, maar we werden toch gepusht om de offerte (die een verkoopsovereenkomst blijkt te zijn) te ondertekenen 'onder voorbehoud van 2 maanden tot 9 april (staat op de offerte)' wat we gedaan hebben, met de belofte dat dit enkel was om de prijzen van januari te kunnen garanderen (geldig tot 9 april). Moesten we niet verdergaan konden we dit simpelweg laten weten en zou er niks van komen.
Door drukke periode zijn we het uit het oog verloren (we zijn ook gisteren pas in zee gegaan met een andere aannemer) en kreeg ik vandaag telefoon waar ik te horen kreeg dat het om een verkoopsovereenkomst ging en niet om een offerte, en dat de periode voor op te zeggen verlopen is en we een schadevergoeding van 20% (5500€) zouden moeten betalen.
Ik heb hun algemen voorwaarden doorgelezen en 20% staat er weldegelijk in, maar nu vraag ik me af hoe sterk we juridisch gezien in onze schoenen staan gezien de volgende feiten:
1) op het bureau werd enkel over een vrijblijvende offerte gesproken, nooit over een verkoopsovereenkomst.
2) de algemene voorwaarden zijn niet ondertekend met 'gelezen en goedgekeurd + datum + handtekening', enkel een paraf op het lijntje van de datum
3) via telefonisch contact heeft de verkoper in kwestie al toegegeven dat hij er volledig mee akkoord gaat om de overeenkomst te ontbinden zonder schadevergoeding (gesprek is opgenomen)
4) de verkoper gaf aan dat we 2-3 weken voor het verlopen van de overeenkomst telefoon zouden gehad hebben om bevestiging te krijgen -> dit is nooit gebeurd
5) de voorwaarde 'onder voorbehoud van 2 maanden' is enkel getekend door de verkoper, niet door de koper

De verkoper in kwestie moet het nog me de zaakvoerder bespreken en ging het dan op mail zetten, maar stel dat ze toch een schadevergoeding eisen, wat zijn onze kansen gezien bovenstaande argumenten?

lukasi
Berichten: 1150

#2 , 16 apr 2024 16:00

ALLE offertes zijn vrijblijvend !!!
Pas na ondertekening door beide partijen wordt dit een BINDENDE overeenkomst.

Paraf is voldoende

mondeling ? Geen enkel kans. Opgenomen ? als je in het begin vh telefoongesprek dit duidelijk hebt gezegd dat het telefoongesprek zal opgenomen worden maak je daarmee wel kans.

zorpal
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 apr 2024 16:41

misschien nog belangrijk om te vermelden, bij doorlezen van de overeenkomst gezien dat er ook nog 'onder voorbehoud van finaciering' op staat, welke nooit aangevraagd is

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 16 apr 2024 17:46

Voor de opname van een telefoongesprek hoeft men de gesprekspartner niet te verwittigen. Zolang je zelf aan een gesprek deelneemt, mag je dat gesprek ook opnemen.

Thomas_A
Berichten: 2334
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 apr 2024 17:51

Behalve een bewijsbaar ondubbelzinnig mondeling akkoord dat de schadevergoeding niet verschuldigd is, zie ik geen argument in uw voordeel in bovenstaande redenering.

Het zelf niet aanvragen van financiering kan u uiteraard niet in uw voordeel gebruiken.

LYNX XX
Berichten: 2529
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 apr 2024 18:29

https://www.teamleader.eu/nl-be/blog/is ... ~:text=Een

antwoord op uw topic in boven staande link

Terug naar “Stel een vraag”