Handelshuur vroegtijdig opzeggen

RSWaas
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Handelshuur vroegtijdig opzeggen

#1 , 16 apr 2024 13:42

Momenteel huur ik een winkelpand (dmv 3-6-9) dat heel wat te wensen overlaat.

Onder andere:
- Gedurende 5 maanden was mijn (gas)verwarming kapot deze winter, pas sinds vorige week is deze terug in orde.
- Pand is oud & slecht geïsoleerd = permanent verwarmen is onbetaalbaar. Helaas zien mijn artikelen (grotendeels lederwaren) hier extreem van af.
- Qua brandveiligheid houd ik m'n hart ook vast. Alle verlichting hangt aan elkaar met stekkerdozen. Ruim 60 tot 80 verbindingen aan elkaar, met zware winkelspots en TL hieraan gekoppeld.
- Bovenverdieping is niet bruikbaar als extra winkelruimte door vocht (letterlijk champignons op de muur), staat dus geheel leeg.
- Plafond lekt geregeld, inclusief een stuk dat naar beneden is gekomen - 10m hoogte (ondanks meerdere verwittigingen)
- Afgelopen winter waterleiding gesprongen wegens vrieskou binnen in de toiletten.
- Veel verlichting kapot.

M'n 3e jaar huur gaat in vanaf juni dit jaar. Officieel ga ik dus sowieso m'n opzeg doen zodat ik juni 2025 correct kan stoppen daar.
Ik moet er ook geen tekening bij maken dat dit alles m'n concept professioneel niet echt ten goede komt.

Nu is er net in m'n regio een goed winkelpand te huur gekomen dat een heuse verbetering zou zijn.
Is er een mogelijkheid dat ik m'n huidige huur correct vroegtijdig kan stopzetten zonder extra kosten?

Uiteraard zal ik komende week wel met de huisbaas dit bespreken, misschien krijg ik gewoon deze opzegging zonder problemen. Maar extra verweer en juridische feiten zijn uiteraard nooit verloren.
De huisbaas is nogal vlot met z'n verdediging ...

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 apr 2024 17:48

Een 3-6-9 bestaat toch helemaal niet bij handelshuur?

Gewone handelshuur is voor een periode van minimum 9 jaar, naast de specifieke pop-up regeling van maximum 1 jaar.

RSWaas
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 apr 2024 19:58

3/6/9 is nochtans veel voorkomend?

Reclame

mava105
Berichten: 22275
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 16 apr 2024 20:04

Enkel bij WONINGHUUR. Dus niet bij HANDELSHUUR.

RSWaas
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 apr 2024 19:35

Mijn contract is een standaard 9-jaren contract met opzegging mogelijk om de 3 jaar.

Volgens Google tevens ook veelvoorkomend?
Het volgende pand is op dezelfde manier?


mava105
Berichten: 22275
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 19 apr 2024 19:50

Wat doe je juist in dit pand? Woon je er enkel, of baat je er een winkel, zaak o.d uit?

RSWaas
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 apr 2024 17:23

@Mava105

Uitsluitend winkel met detailhandel. Geen woonst.

mava105
Berichten: 22275
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 22 apr 2024 19:48

Dan heb je niet het juiste contract.

RSWaas
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 23 apr 2024 05:27

Iedereen roept hier dat ik geen correct contract heb? Verder geen info...

Ok, maar mijn vraag voor vroegtijdige verbreking wegens onleefbaar blijft hetzelfde.


Het 'nieuwe' pand dat ik ben gaan kijken is hetzelfde. Standaard handelshuur contract met opzegging op 3 & 6 jaar mogelijk.
Wat is hier in hemelsnaam fout aan?

RSWaas
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 apr 2024 05:28

*standaard handelshuur van 9 jaar

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#12 , 23 apr 2024 07:18

Goed, om daar dan op te antwoorden.

Als er gebreken zijn met het goed stel je de verhuurder daar direct voor in gebreke en vraag je compensatie voor de schade. Indien geen afdoend antwoord: rechtbank en vraag tot verbreking contract en schadevergoeding.

Je kan een gebrek van eerder dat mogelijk al opgelost is niet gebruiken in een zaak die er eigenlijk niet veel mee te maken heeft. Namelijk dat je wil verhuizen naar een ander pand.

Veel van de gebreken die je opnoemt zijn in handelshuur trouwens niet altijd de verantwoordelijkheid van de verhuurder. Electriciteit en verlichting kan net zo goed voor de huurder zijn.

Je kan natuurlijk proberen te onderhandelen wat je wil.

RSWaas
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#13 , 23 apr 2024 07:53

Ik wil uiteraard hoofdzakelijk verhuizen naar een ander pand omdat huidig pand zo 'onleefbaar' is.

Uitgezonderd van de verwarming die nu hersteld is, wordt het er 's nachts nog steeds 3°, elke dag opnieuw.
De huur is inclusief de showroomverlichting, de TL-lampen zijn ingewerkt (met stekkerdozen) in de plafond, dus hier kan ik helaas ook niks aan veranderen. Vooral qua brandveiligheid baard het me immense zorgen. Liefst van al zet ik elke avond alle elektriciteit af ... Niet mogelijk uiteraard, maar geeft wel een geruster gevoel.

Maar wat is er dan fout met mijn contract? Waarom is het geen correct contract? Want het andere pand is bij een andere makelaar en is exact hetzelfde? Nu heb ik geen flauw idee wat er zo fout aan is?

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#14 , 23 apr 2024 08:11

Heb je de verhuurder dan al in gebreke gesteld? Aangetekend om schadevergoeding gevraagd?

Je moet niet onderhandelen over vervroegde opzeg langs jouw kant. Hij levert niet wat contractueel afgesproken is.

Franciscus
Berichten: 38613

#15 , 27 apr 2024 22:08

https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_l ... 43003&la=N
en
http://www.ejustice.just.fgov.be/img_l/ ... 3003_N.pdf
ter verdere info
"""Een handelshuurovereenkomst heeft doorgaans een looptijd van 9 jaar en kan door de huurder driemaal voor eenzelfde periode worden verlengd . Een huurder kan dus van 9 tot 36 jaar in de woning blijven. Er kan een langere periode worden overeengekomen, maar het contract moet voor een notaris worden ondertekend ""
Opzeggen tussentijds is aan bijzondere regels onderhevig.

Als handelaar hebt u wel een veel zwaardere bewijslast ..want u wordt ten zeerste verondersteld dat u weet wat u doet en tekent.


Hier staat een duidelijke uitleg

https://www.smovin.app/nl/handelshuurovereenkomst/duur/

Wat is de normale duur van een handelshuurovereenkomst?

Een handelshuurovereenkomst heeft doorgaans een looptijd van 9 jaar en kan door de huurder driemaal voor eenzelfde periode worden verlengd . Een huurder kan dus van 9 tot 36 jaar in de woning blijven.

Er kan een langere periode worden overeengekomen, maar het contract moet voor een notaris worden ondertekend.

Een handelshuurovereenkomst van minder dan 9 jaar is niet wettig, tenzij een zogenaamde overeenkomst van korte duur wordt gesloten. Deze laatste heeft een looptijd van hoogstens één jaar.
Handelshuurovereenkomst 3 6 9?

De term ‘3 6 9’-overeenkomst wordt soms gebruikt in verband met een handelshuurovereenkomst. De periode van 9 jaar is verdeeld in 3 cycli van elk 3 jaar, ook wel triënnium genoemd.

De huurder kan de huurovereenkomst aan het einde van elke periode van drie jaar opzeggen (mits een vooropzeg van 6 maanden).

De huurder kan de overeenkomst dus opzeggen na 3, 6 of 9 jaar.De eigenaar daarentegen kan de huurovereenkomst slechts in bepaalde specifieke gevallen en met inachtneming van een vooropzeg van één jaar beëindigen.

U komt alles te weten over de beëindiging van een handelshuurovereenkomst in ons artikel
Handelshuurovereenkomst van onbepaalde duur

Indien de huurder aan het einde van de periode van 9 jaar geen verlenging van de huurovereenkomst vraagt, of dit niet binnen de wettelijk toegestane termijn doet, wordt de overeenkomst geacht aan het einde van die periode te zijn beëindigd.

Indien de huurder het pand echter op het einde van de termijn niet verlaat en de verhuurder geen bezwaar maakt, wordt de huurovereenkomst een overeenkomst van onbepaalde duur.

De huurder kan die te allen tijde opzeggen met inachtneming van een vooropzeg van één maand.

Ook de verhuurder kan een huurovereenkomst van onbepaalde duur te allen tijde opzeggen, mits een vooropzeg van 18 maanden. Maar de eerste drie maanden van de opzegtermijn kan de huurder een verlenging vragen, net als op het einde van een 9-jarige huurovereenkomst.
Handelshuurovereenkomst van korte duur

De zogenaamde huurovereenkomsten ‘van korte duur’ hebben een looptijd van maximaal één jaar.

Dit type overeenkomst werd in 2018 in België ingevoerd en is mogelijk in twee situaties:

Ondernemers die hun bedrijf starten en willen testen.
Tijdelijke of pop-upwinkels

De huurovereenkomst van korte duur eindigt automatisch op het einde van de termijn. Ze kan wel worden verlengd indien beide partijen daarmee instemmen. De totale huurperiode mag niet langer zijn dan één jaar. Ook de voorwaarden van de huurovereenkomst moeten ongewijzigd blijven.

De huurder kan de huurovereenkomst te allen tijde opzeggen mits een vooropzeg van één maand.

Terug naar “Huren”