Onderhoud gemeenschappelijke delen

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen


- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Streepje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Onderhoud gemeenschappelijke delen

#1 , 15 apr 2024 00:15

De basisakte bepaalt een beurtrol voor het onderhoud van de algemene delen. Dat verliep min of meer goed maar gezien de leeftijd van de bewoners op heden varieert van 73 tt 81 jaar wordt het moeilijk., de glasparijen ,voordeur en tussendeur , de matten enz erbij. nam ik geregeld voor mijn rekening ondanks de vele gezondheidsproblemen.Mijn echtgenote en ikzelf zijn beiden zwaar invalide , met veel punten .Mijn vraag is of de bepaling van beurtrol vermeld in de basisakte voor ons nog van toepassing is.

Sirkii
Berichten: 5420

#2 , 15 apr 2024 08:39

Ja natuurlijk. U kan een poetshulp aanstellen om uw deel te doen (kan niet met dienstencheques) of met de medeeigenaars op een volgende VME overeenkomen om dat poetsen volledig uit te besteden. Als je kinderen hebt willen zij misschien inspringen

LYNX XX
Berichten: 2527
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 apr 2024 08:40

Open even de onderstaande link :
https://blog.smartsyndic.be/qa/onderhou ... jke-delen/

Oplossing voor jullie is : aanstellen externe poetsfirma. Breng dit agendapunt op de AV.

Reclame

Streepje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 apr 2024 09:23

Eerder heeft een bewoonster al geprobeerd een beginnende firma in te schakelen om haar deel over te nemen maar voor 1/2 u per week verplaatst zich niemand.of zodra er ze ander werk aangeboden krijgen geven ze het op. We weten dat zwart werk niet mag , flexijob niet mag en dienstenchecks zeker niet .voor een externe firma willen de alleenstaande 4 dames, waarvan 2 huurdsters, niet betalen .

LYNX XX
Berichten: 2527
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 apr 2024 09:36

Toch op de agenda van de AV zetten. Een democratische stemming kan dan oplossing bieden. En als een externe firma wordt ingeschakeld; zal iedereen zijn aandeel moeten betalen in de individuele afrekeningen volgens de aandelen in de VME.
De kosten voor het poetsen worden aangerekend aan de eigenaars, de verhuurders kunnen die op hun beurt doorrekenen aan hun huurders. Het zijn niet de huurders die beslissen in de VME ( mogen wel voorstellen doen ).

Streepje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 apr 2024 09:44

Bedankt voor uw reacties, het werd reeds op de agenda geplaatst en met groot misbaar afgewezen . De reden is dat de dameseigenaars van een minimum leven en iedere euro teveel vinden.1 van de huurdsters is 81 jr . Ook de 2 mannen in het andere deel doen al jaren niets en weigeren te betalen.dus minstens 6 van de 10 wil niet betalen. En neen, onze enige dochter woont in het buitenland.

LYNX XX
Berichten: 2527
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 apr 2024 09:51

En waar zit jullie syndicus ? Hij staat in voor het in stand houden in goede orde van het gebouw.
Huurders hebben hier niet te beslissen wel de eigenaars. En deze moeten dan die kosten verrekenen met hun huurders. Heeft niets te maken met de overige eigenaars. Indien huurders niet willen betalen voor de poetsdiensten, is dat het probleem van de verhuurder.

https://www.dewaele.com/nl/advies/koste ... verhuurder

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 apr 2024 11:00

Het is me ook niet duidelijk wat u juist wil.

Het lukt niet meer om zelf te poetsen maar er is geen overeenstemming om te laten betalen voor professioneel onderhoud. Of daar is toch blijkbaar alleszins geen meerderheid voor.

Streepje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 apr 2024 11:13

Ik dacht dat dat duidelijk was , nu legt u het probleem bij ons ! terwijl wij hoopten in een ultieme poging van iemand de oplossing te verkrijgen. Zeg dan liever zoals het is : er IS
Er geen , buiten een firma aanstellen.
Wat wij geleerd hebben is dat wie niets doet en weigert te betalen gerust gelaten wordt.

bosprocureur
Berichten: 6860

#10 , 15 apr 2024 11:25

De enige (?) oplossing staat in #7 .

De syndicus, wat doet die ?

Streepje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 apr 2024 11:27

Mijn vraag was : of een invalide verplicht kan worden om zijn beurtrol voor de gemeenschappelijke delen te vervullen .
Omdat alle mogelijkheden uitgeput zijn.
We zijn heeeel goed op de hoogte van de mogelijkheden maar die zijn niet uitvoerbaar . Onze hoop was een flexijob zelf betalen maar dat mag ook niet .
Einde

LYNX XX
Berichten: 2527
Juridisch actief: Nee

#12 , 15 apr 2024 11:50

Duidelijk aan TS : men kan niemand verplichten ( onder dwang ) om gemeenschappelijke delen te onderhouden = zie # 7 en # 10 is wettelijk.

Enige oplossing is externe poetsfirma aanstellen of iemand intern tegen betaling maar dan moet de VME/syndicus de nodige formaliteiten vervullen om wettelijk in orde te zijn met de soc. zekerheid, verzekering, fiscus.
Een andere oplossing is er niet. Of niemand kuist en de VME verloedert.

Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#13 , 15 apr 2024 13:14

"De basisakte bepaalt een beurtrol voor het onderhoud van de algemene delen."

Ik begrijp niet welke notaris dergelijk idioot idee in de basisakte heeft gezet.
Volgens mij een onwettige bepaling die juridisch aangevochten kan worden.
Men kan de eigenaars verplichten om hun privatief netjes te houden maar niet om andermans onroerend goed te poetsen (EN de VME IS een andere persoon!). Dat maakt van de eigenaars lijfeigenen of horigen.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 15 apr 2024 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2527
Juridisch actief: Nee

#14 , 15 apr 2024 13:19

"De basisakte bepaalt een beurtrol voor het onderhoud van de algemene delen."

Ik begrijp niet welke notaris dergelijk idioot idee in de basisakte heeft gezet.
Volgens mij een onwettige bepaling die juridisch aangevochten kan worden.
Men kan de eigenaars verplichten om hun privatief netjes te houden maar niet om persoonlijk andermans onroerend goed te poetsen (EN de VME IS een andere persoon!). Dat maakt van de eigenaars lijfeigenen of horigen.
Volledig eens met Thomas. Zulke bepaling is onwettig. De BW primeert boven basisakten, statuten en RIO's.

mava105
Berichten: 22277
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 15 apr 2024 16:02

In oudere basisaktes kan men dat soms nog terug vinden, en de notarissen zijn verplicht deze tekst letterlijk over te nemen.Tenzij de eigenaar van het hele gebouw dat laat aanpassen. Dat kan ook op een AV ..

Terug naar “Stel een vraag”