Drone over private eigendommen - Drone bestuurd door een gemeentelijke of andere overheid

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen


- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Rik Blaans
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Drone over private eigendommen - Drone bestuurd door een gemeentelijke of andere overheid

#1 , 20 mar 2024 10:30

Hallo

Weet iemand of het toegelaten is voor een overheid om met een drone (UAS) boven private eigendommen (woningen en tuinen) te vliegen? Met of zonder camera.

Uitzonderingen zullen wellicht zijn bv. wielerwedstrijden en in het kader van de veiligheid.

Maar als er niet meteen een concrete aanleiding is, kan dit zomaar, zonder dat de eigenaars van de betreffende woningen hiervan worden geïnformeerd?

Kan de overheid bv. met drones op algemene wijze overgaan tot het zoeken naar bouwovertredingen of dergelijke, zonder dat je hierover wordt geïnformeerd?

Ik zocht vlug even in de betreffende wetgevingen die in België en Vlaanderen van toepassing zijn, maar kon op dit aspect niet meteen een antwoord vinden (bv. Verordening EU 2019/947, en ook artikel 3.50 van het (nieuw) Burgerlijk wetboek).

Bedankt !

Thomas_A
Berichten: 2338
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mar 2024 13:04

Dat lijkt me 2 verschillende zaken.

Enerzijds is er de regelgeving waar er met de verschillende soorten drones mag gevlogen worden en welke brevetten daarvoor vereist zijn.

https://mobilit.belgium.be/nl/luchtvaar ... drones-uas

Uw andere vraag gaat over het vaststellen van (bouw)overtredingen. Daarbij is het finaal de rechter die oordeelt of bewijsmateriaal rechtmatig bekomen is.

eylis
Berichten: 8843

#3 , 20 mar 2024 13:34

Een ongeidentificeerd klein vliegend voorwerp (een ufo-drone als het ware) dat over uw privéterrein vliegt mag/kan u zelfs neerhalen

Reclame

LeenW
Berichten: 12864

#4 , 20 mar 2024 13:36

Vroeger ging men ook de oprit rond om de aanbouw achter het huis eens te bekijken, dus ik denk niet dat hier een probleem gaat zijn. Ik zou zelfs zeggen dat dit in de nabije toekomst wel eens de nieuwe werkwijze kan zijn zodat de ambtenaar van achter zijn bureau de vaststellingen kan doen.

bosprocureur
Berichten: 6861

#5 , 20 mar 2024 14:24

Wat is het probleem om met een drone administratieve vaststellingen te doen?

Nu ook beschikt de overheid over regelmatig bijgewerkte luchtfoto's, waarop je misschien niet de krant kan lezen, maar die toch al redelijk gedetailleerd zijn.

Thomas_A
Berichten: 2338
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 mar 2024 15:03

Een ongeidentificeerd klein vliegend voorwerp (een ufo-drone als het ware) dat over uw privéterrein vliegt mag/kan u zelfs neerhalen
Hoe hoog gelden uw eigendomsrechten dan volgens u? En wat is het verschil met een vliegtuig dat overvliegt?


eylis
Berichten: 8843

#8 , 20 mar 2024 21:27

Aldus in het kort samengevat: een kleine drone mag enkel over z'n eigen tuin vliegen. Elke andere moet boven je tuin wegblijven. Er is een duidelijk herkenbaar onderscheid tussen overheids- (vliegend) tuig (helicopters) en drones, dacht ik toch. Die kunnen/mogen wel filmen, fotograferen.

Thomas_A
Berichten: 2338
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 mar 2024 04:23

Aldus in het kort samengevat: een kleine drone mag enkel over z'n eigen tuin vliegen. Elke andere moet boven je tuin wegblijven.
Dit is helemaal niet kort samengevat en zelfs totaal fout. Ik heb de relevante link al gepost.

Franciscus
Berichten: 38617

#10 , 21 mar 2024 17:18

Mijn antwoord is niet meer up-to-date.
Edoch d website die Thomas_A opgeeft is op dit ogenblik blijkbaar niet bereikbaar
Ook niet via :
https://www.vlaanderen.be/drones

Op de website van de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en vervoer vindt u alle informatie over het gebruik van drones in het Belgische luchtruim(opent in nieuw venster).

Terug naar “Stel een vraag”