Verblijfskosten minderjarig kind

Katdim
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

Verblijfskosten minderjarig kind

#1 , 09 jun 2023 09:25

Beste,

Ik heb een concrete vraag. Bij vonnis van de Familierechtbank is er recent uitgesproken dat mijn ex-partner en ik instaan voor de dagelijkse kosten van onderhoud en opvoeding van ons gemeenschappelijk kind als hij bij de vader of moeder verblijft. Deze week ging ik met mijn zoon naar de tandarts voor een periodieke controle. De afspraak lag al langer vast en en aangezien mijn zoon in de week-week regeling bij mij was ben ik met hem naar de tandarts gegaan. Ik betaalde 55 euro. De terugbetaling van de mutualiteit verloopt automatisch maar komt nu terecht op de rekening van mijn ex-partner. Dus op dit moment heb ik 55 euro betaald en ontvangt mijn ex-partner de terugbetaling. Zij weigert echter om dat bedrag aan mij terug te storten. Dat kan toch niet de bedoeling zijn lijkt me? Zo ben ik gewoon mijn ex-partner aan het financieren...

Heeft er iemand (goede) raad?

Bedankt alvast.
Kadim[ - naam aangepast -JurecaBE - moderator/color]

Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 10 jun 2023 17:39

Neen - in een ander vraag op het forum heeft @Evi (Odos) al geantwoord.
Vonnis zal bepalen dat kosten gedeeld moeten worden dus oog de terugbetalingen.
Uiteraard staat kind op boekje van ouder waar kind ingeschreven is.
Dat wil niet zeggen dat de teruggave niet moet gedeeld worden.
https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 30#p718652

Katdim
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 jun 2023 18:08

Bedankt Franciscus voor je reply. Het vonnis van de Familierechtbank spreekt enkel over het volgende: iedere ouder staat in voor de dagelijkse kosten van onderhoud en opvoeding van het kind als hij bij de vader of moeder verblijft. Dus mijn zoontje verbleef bij mij als hij naar de periodieke controle van de tandarts moest, dus ik heb 55 euro betaald. Ik heb er ook geen probleem mee om die 55 euro te betalen. Waar ik wél een probleem mee heb, is dat de moeder via de mutualiteit de terugbetaling op haar rekening krijgt gestort. Dus ik betaal 55 euro maar de moeder ontvangt het voordeel.

Hopelijk verduidelijkt dit het geheel nog wat?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 10 jun 2023 21:13

Betaling van tandarts en terugbetaling dienen gedeeld te worden.

Terug naar “Echtscheiding”