Inwonen in appartement zonder domicilie

Fither145
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Inwonen in appartement zonder domicilie

#1 , 07 jun 2023 17:56

Hallo allemaal,

Mijn vriendin (Nederlands) en ik (Belg) zijn aan het rondkijken voor een huurwoning. We willen hier 2-3 jaar wonen totdat zij is afgestudeerd en een vaste job heeft. Hierna willen we gaan kijken voor een koopwoning. We zijn er nog niet uit of dit uiteindelijk in Nederland of België gaat zijn.

De huurwoning zal zich voorlopig wel gewoon in België bevinden.
Ik ga de hoofdhuurder zijn en mijn handtekening zal onder het huurcontract komen. Zij gaat dan wel een gedeelte van de huur aan mij betalen, maar dit wordt onder ons geregeld. Maar dus ook mijn domicilie zal op het adres van de huurwoning komen.

Mag zij gewoon bij mij komen inwonen en haar domicilie voor die periode van 2-3 jaar op haar thuis adres in Nederland laten staan? Is dit legaal of is dit strafbaar?
Indien dit mogelijk is, moet zij dan jaarlijks een bepaalde tijd op haar thuis adres in Nederland doorbrengen, en hoelang is dit? Uiteraard moet de verhuurder hier ook akkoord mee gaan.

Zijn er nog andere bijkomende gevolgen? Moet zij evenzeer ingeschreven worden in de gemeente? Moet haar auto worden ingeschreven hier in België, naar een Belgisch kenteken dus?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 07 jun 2023 18:10

Uw vriendin studeert nog? In welk land?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Fither145
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jun 2023 18:12

Mijn vriending studeert en werkt (studentenjob) nog in Nederland.

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 07 jun 2023 19:31

Uw vriendin kan tijdens haar studies op een adres verblijven dat zich dichter bij haar school/universiteit bevindt. Dat kan dus uw woning zijn. Haar domicilie kan dan op haar ouderlijk adres blijven. Zodra ze afstudeert, moet ze zich domicileren op het adres waar ze voor het grootste gedeelte van de tijd verblijft.

Terug naar “Administratief recht”