scheidende huurder wil addendum noch nieuw contract ondertekenen

albertje
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

scheidende huurder wil addendum noch nieuw contract ondertekenen

#1 , 06 jun 2023 13:24

De huurders van mijn woning hebben beslist om te scheiden. Hij blijft wonen, zij vertrekt. Hij weigert om een addendum te ondertekenen om haar te laten schrappen uit het huurcontract, zij tekende dit eenzijdig wel reeds. Hij wil ook geen nieuw huurcontract tekenen, hij heeft wel reeds de gegevens doorgestuurd van zijn nieuwe inwonende partner. Reeds een maand krijg ik taal noch teken van de man. Wat kan of moet ik doen?

Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 06 jun 2023 14:22

Contract van voor of na 1.1.19?

albertje
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jun 2023 14:49

half 2020.
Zij heeft de verzekering opgezegd want zij regelde alle papieren. Hij, die blijft wonen, heeft de verzekering, althans het bewijs dat hij een verzekering heeft genomen op het pand niet doorgestuurd alsook geen bewijs van domiciliering wat hij allemaal ging doen, ettelijke weken geleden. Tot nu toe niets.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 06 jun 2023 15:05

Wat de verzekering betreft, zeker zorgen dat uw eigen polis up to date is.

En om de huurder "wakker " te maken, probeer eens te indexeren ?

albertje
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jun 2023 15:09

mijn polis is perfect in orde

Indexeren kan pas in augustus, heb eerder niet geïndexeerd, nieuw contract zou ook dan starten met nieuwe huurprijs, geïndexeerde huurprijs.

Het blijft stil aan de overkant.

CityBird
Berichten: 792

#6 , 06 jun 2023 15:32

Je kan altijd de index van 2022 toepassen, daarvoor hoef je niet tot augustus te wachten.

albertje
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 jun 2023 16:52

Ik krijg helemaal geen antwoord of enig teken van leven.

De vraag is ook moet ik iets doen in deze situatie of alles maar gewoon laten zoals het is. Hij zit in het huis, met nieuwe bijzit, zij heeft eenzijdig getekend dat ze eruit wil, zij heeft verzekering opgezegd, dus geen verzekering meer, hij gaat de huur zelf betalen wat al van de eerste keer verkeerd liep maar dan toch in orde kwam, dan willen ze een addendum, zij tekent, hij niet. Dan willen ze weer een nieuw huurcontract zonder opzeg natuurlijk want het is al te laat en hij wil er perse in blijven wonen. Hij wil eerst het nieuw huurcontract tekenen voor hij opzegt, maar hij doet niets, niet het nieuwe huurcontract tekenen, niet opzeggen, gewoon niets. Hij vegeteert zullen we maar zeggen.

bosprocureur
Berichten: 6854

#8 , 06 jun 2023 17:11

Zo'n mentaliteit bij de huurder, die ben je beter kwijt.

U kan dus indexeren in augustus 2023, maar ondertussen ook al de index van 2022 opvragen; maak de berekening via de rentcalculator https://rentcalculator.economie.fgov.be ... ulator-nl/
U past dan aan zoals de huur geïndexeerd moest worden op 1 augustus 2022, en vraagt het verschil voor de maanden maart, april, mei en de lopende maand juni alvast op. Kondig tegelijk in de aangetekende brief de indexatie van 1 augustus 2023 aan.

Op die manier zal u hem wakker maken, hem dwingen om te reageren. Bij betwisting wordt dit zaak voor vredegerecht .

albertje
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 jun 2023 17:34

Indien ik nu nog zou indexeren voor 2022 dan veronderstel ik dat ik hen allebei aangetekend moet schrijven want zij zal vermoedelijk mee moeten betalen of ben ik verkeerd? Dus 2 aangetekende brieven, naar elk van de huurders of alleen naar hem op het huidige adres.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 06 jun 2023 19:59

Op welke wijze verloopt de communicatie? Per gsm, mail, aangetekende brief....?

albertje
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#11 , 06 jun 2023 20:12

mail

albertje
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#12 , 07 jun 2023 08:10

via mail en wanneer je belt is het steeds voicemail, inspreken heeft blijkbaar ook geen zin

bosprocureur
Berichten: 6854

#13 , 07 jun 2023 09:00

Schrijven, aangetekend. Anders blijf je (en hij dus ook) gewoon bezig.

albertje
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#14 , 07 jun 2023 13:24

hij heeft net laten weten dat hij gaat vertrekken.

Bedankt iedereen voor de goede raad.

bosprocureur
Berichten: 6854

#15 , 07 jun 2023 13:30

ook dan, nu indexeren verd*rie.

En zijn opzeg moet hij best aangetekend doen, reageer nu aub niet zelf per mail.

Drie maand vooropzeg, en bijkomende betaling afhankelijk van de duur van het huurcontract.

Terug naar “Huren”