Bewindvoering ouder vertrouwenspersoon

birchri
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Bewindvoering ouder vertrouwenspersoon

#1 , 01 jun 2023 15:43

voor mijn schoonvader is er een bewindvoerder aangesteld. Er is ruzie in de familie. De broers en mijn man komen niet overeen. Nu zijn de 2 broers aangesteld als zijnde vertrouwenspersonen, mijn man niet. Als hij zich laat registreren als zijnde vertrouwenspersoon, heeft dit dan financiele gevolgen voor hem? Hij kan niet altijd op de rechtbank aanwezig zijn, omdat hij geen auto heeft, en ziek is. Wat is beter, het zo laten of vertrouwenspersoon worden, zodat hij inzicht kan krijgen in het dossier? heeft dit financiele gevolgen? wordt hij hier bv door automatisch verplicht eventueel voor een service flat of bejaardentehuis bij te leggen? of staat een eventuele weigering omwille van slechte band en kindtijd en jeugd hier los van of? graag verduideling

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 jun 2023 16:01

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 01 jun 2023 16:40

Als hij zich laat registreren als zijnde vertrouwenspersoon, heeft dit dan financiele gevolgen voor hem?
Neen

"de broers" zijn de broers van uw schoonvader :?:
Wat is beter, het zo laten of vertrouwenspersoon worden, zodat hij inzicht kan krijgen in het dossier?
Niet teveel voorstellen bij de "vertrouwenspersoon" ...
wordt hij hier bv door automatisch verplicht eventueel voor een service flat of bejaardentehuis bij te leggen?
Neen
Dat kan gewoon doordat hij zoon is van zijn vader ...
Hangt van gemeente tot gemeente af of hun OCMW die kosten terugvordert bij kinderen
of staat een eventuele weigering omwille van slechte band en kindtijd en jeugd hier los van of?
Beetje gek wel dat iemand met slechte band uit kindertijd al , nu ineens vertrouwenspersoon zou worden.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 jun 2023 17:05

De vordering ingevolge onderhoudsplicht heeft helemaal geen uitstaans met het al dan niet vertrouwenspersoon zijn. Gezien verwantschap in rechte lijn zijn jullie sowies onderhoudsplichtig. De OCMW's zijn inderdaad vrij om te bepalen of zij al dan niet onderhoudsplicht zullen inroepen, dit is o.a. afhankelijk van het beleid dat men hieromtrent heeft bepaald en geldt voor alle dossiers. De OCMW's hanteren hiervoor een terugvorderingsschaal. Er zal nooit meer gevorderd kunnen worden bij 3 onderhoudsplichtige kinderen dan 1/3 van het vorderingsbedrag bij ieder kind. Concreet wil dit bv. zeggen als bv. 2 van de drie niet zouden voldoen aan de terugvorderingplicht wegens lager dan de grens, de derde slechts tot 1/3de kan aangesproken worden. Ik raad u aan om zeker mijn link in #2 grondig te lezen. M.i. geeft u immers te veel aandacht aan de functie van vertrouwenspersoon.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas_A
Berichten: 2326
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 jun 2023 18:52

Bovendien is de bedoeling van een vertrouwenspersoon, zoals aangehaald in de links, iemand waarop de beschermde persoon kan vertrouwen om zijn wensen voldoende te verdedigen naar rechtbank, bewindvoerder, …

Niet iemand die hier vragende partij voor is om ook op de hoogte te blijven van de financiën.

artemis
Berichten: 3294

#6 , 01 jun 2023 23:34

De vertrouwenspersoon heeft wel recht op alle verslagen van de bewindvoerder naar de vrederechter toe, en mag hierover vragen stellen.
Niet te onderschatten

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”