Docher wilt gaan studeren terug in België

Bezorgdemoeder1973
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Docher wilt gaan studeren terug in België

#1 , 27 mei 2023 08:26

Mijn dochter is 19 jaar. Sinds haar 2 jaar wonen we Frankrijk maar blijven thuis Vlaams spreken, maw ze is perfect tweetalig. Ze behaalde een Franse Bac.
Ze wil graag volgend jaar aan de Uhasselt gaan studeren. Ze zou bij mijn moeder gaan wonen.
Mijn vraag: schrijft ze haar dan best in bij mijn moeder ? Verandert dit veel aan de situatie van mijn moeder (op pensioen, heeft weduwe pensioen) qua belastingen, enz ... Zou ze dan best in België zich aansluiten bij een ziekenkas ? of blijft ze best bij mij in Frankrijk staan ? Zou ze best een Belgische bankrekening openen ?
Ik las daarjuist dat er sprake is van kindergeld. Zou ze daar recht op hebben ? of mijn moeder ? Hoe werkt dit ?
Ik heb zelf geen inkomen / woonst meer in België.

eylis
Berichten: 8842

#2 , 27 mei 2023 11:10

Heeft uw dochter de Belgische nationaliteit? In elk geval: uw dochter is meerderjarig, dus ze kan komen studeren en bij oma wonen. Het is een goed idee om haar domicilie bij oma te plaatsen. Ze kan kinderbijslag aanvragen als student en zich aansluiten bij de mutualiteit.

aansluiten bij (gratis) mutualiteit: https://www.caami-hziv.fgov.be/nl/over-de-hziv
aanvraag kinderbijslag (groeipakket): https://www.groeipakket.be/

Een andere vraag (geen juridische) die ze zich moet stellen is, of haar kennis van redactie en spelling in het Nederlands volstaat om een universitaire studie aan te vatten. (gezien ze enkel "vlaams" met u spreekt) Bv een andere mogelijkheid: dat ze haar studie aanvat in Liege (Luik). Daar is een directe treinverbinding met Hasselt.

Voor oma maakt het financieel geen verschil uit mbt haar inkomen.

CityBird
Berichten: 794

#3 , 31 mei 2023 07:03

Een andere vraag (geen juridische) die ze zich moet stellen is, of haar kennis van redactie en spelling in het Nederlands volstaat om een universitaire studie aan te vatten. (gezien ze enkel "vlaams" met u spreekt)
Ik heb dat altijd vreemd gevonden als mensen vertellen dat ze Vlaams spreken. Wat is dat dan?

West- of Oost-Vlaams, AN met een of ander Belgisch accent, datgene wat je in afleveringen van Thuis hoort….

Reclame

KJ86
Berichten: 2663

#4 , 03 jun 2023 22:47

Alles behalve Nederlands want dat is voor de noorderburen.

Terug naar “Onderwijsrecht”