BTW te veel aangerekend op factuur verkoper appartement

walter123
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

BTW te veel aangerekend op factuur verkoper appartement

#1 , 04 mei 2023 18:36

Betreft BTW op factuur bij aankoop keuken
De aankoop valt onder BTW regeling 6%(afbraak gebouw en opnieuw project appartementen). Hiervoor moet ik wel de voorwaarden naleven, geen eerste eigendom en 5 jaar bewonen.
- Bij het verlijden van de akte (notaris) ben ik akkoord gegaan met de verkoop . Ik beschikte over een verkooplastenboek waarin alle voorziene prijzen zijn
opgenomen.
Wat vermeld het lastenboek (budget keuken 7500 euro inclusief 21 % BTW.) ik verreken dit aan 6% naar 7075 exclusief BTW
De offerte van de gekozen keuken vermeld het bedrag exclusief BTW .De factuur ,voorzien budget en meerwaarden, en wordt naar de aannemer gezonden voor afrekening aan mij. Gezien de BTW regeling geniet ik op het volledige bedrag van 6% voorwaarden.
Wat is volgens mij fout:
-De aannemer brengt inplaats van 7500 euro budget (lastenboek) slechts 6.209,92 in mindering .Dus hij houdt 21% BTW in op het budget van 7500.
Dat maakt een verschil van 932,71 te veel betaalde BTW die in het voordeel moet zijn van de koper gezien ik van het verlaagde BTW kan genieten.
Verdediging aannemer
- al mijn prijzen zijn exclusief BTW, daarmee wil hij zeggen dat het lastenboek nog niet was aangepast aan de 6% regel bij verlijden akte Dus maw doordat ik kan genieten van de 6% vermindert hij zijn budget met 15 % (verschil in BTW .) Hij houdt geen rekening dat er inclusief 21% staat en dat hij dit eenzijdig wijzigt naar zijn interpretatie , en alzo het voordeel naar zich toetrekt. Ik geloof niet dat hij de 21% op het budget gaat storten aan de BTW, dat zal ook 6% zijn denk ik. Hoe dat verrekend wordt weet ik niet (ben geen boekhouder) . Als ik de voorwaarden niet naleef (5jaar bewonen) moet ik het verschil bijpassen dus op het voorziene budget (7500) van de keuken waarschijnlijk 15% bijpassen .15 % die nu reeds naar de aannemer- verkoper gaat.
VRAAG bestaat er een bemiddelingsdienst voor BTW geschillen en is mijn redenering correct. Wat is de waarde van het lastenboek bij verkoop en verlijden akte betreffende de opgave van budgetten en prijseenheden.

LeenW
Berichten: 12828

#2 , 04 mei 2023 19:10

Uw redenering is m.i. fout omdat een keuken niet integraal aan 6% kan. Alles van toestellen, fornuis, over etc. blijft altijd 21%.

Indien de opsplitsing niet kan gemaakt worden, wat hier het geval lijkt te zijn aangezien het budget op voorhand vastligt maar nog niet specifiek is, moet steeds het hoogste tarief worden toegepast, 21% dus.

walter123
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 mei 2023 20:52

Neen ook de toestellen zijn aan 6% in deze tijdelijke BTW regeling (Toepassing van btw tarief van 6% op de levering van een woning na afbraak van een gebouw(artikel 1 Quater,§ 3 KB nr 20)
In de vakliteratuur verneem ik het volgende:
Als U koopt tegen 6% dan ook de keukentoestellen reden:
U sluit nu immers geen contract met een aannemer, maar met een verkoper,type bouwpromotor .Uw volledige
aankoop kan dan van het verlaagde btw tarief van 6% genieten,buiten dan de klassieke uitsluitingen zoals een zwembad.De keukentoestellen zitten hier evenwel in de prijs die U betaalt voor de nieuwbouw en genieten daarom mee het 6% tarief.
Mijn vraag is vooral wat is de bewijslast van het verkooplastenboek .Daar is een budget vermeld en er staat duidelijk inclusief 21 % btw .Dan is het gemakkelijk om het budget exclusief btw te berekenen en voor dat bedrag een keuken te kiezen.Nu ik de keuze maak ,mij aan de voorwaarden te houden, en het BTW te verlagen naar 6% ,moet dat voordeel mij toekomen.Wat doet de verkoper bij zijn berekening ,hij verlaagt het budget met 21%btw en gebruikt dit voor zijn afrekening. Hij houdt helemaal geen rekening met het bedrag van 7500 ,hij verlaagt het naar 6.209,92 Dus hij eigend zich het btw voordeel zelf toe. Ik betaal dan op de eerste 7500 euro 21%BTW en op de meerwaarden vervolgens 6% dus te veel BTW Zo zie ik het. De keukenverdeler heeft in zijn offerte alles aan 6% vermeld,ook op de toestellen,daar ligt het probleem niet.
De keukenverdeler factureert aan de verkoper volgens 0 tarief ,maar dat is boekhoudkundig en heb ik geen verstand van. Wat is de taak van de notaris ? Kan deze volgens de verkoopakte de prijs van het budget van 7500 euro bevestigen en kan ik daar mee verder ? En is er een instantie waar ik bemiddeling kan vragen ?
De verkoper gaat die afgehouden BTW van 21 % op het voorziene budget niet aan de BTW storten maar wel 6% Op de afrekeningsfactuur is enkel het bedrag van het budget verlaagd .Dus komt het over of ik recht had op een kleiner budget. En dat is tegen de vermelding in het verkooplastenboek en volgens mij oneerlijk.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”