Rechten ouderlijk huis

sven86
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Rechten ouderlijk huis

#1 , 31 mar 2023 06:18

Beste,
Ik ben enig kind thuis.
Mijn vader is verongelukt toen ik 1 jaar oud was. Vele spreken van zelfmoord maar dat kon ik nooit geloven.
Maar als ik zie hoe Mijn moeder in elkaar steekt, begin ik het te geloven.
Toen ik 21jaar was, heb ik een zwaar ongeval gehad met de auto. Mijn moeder heeft me gemanipuleerd en omgepraat om een document te tekenen dat ik mijn deel in het ouderlijk huis afsta. Zodat als ik een grote boete zou moeten betalen, ze niet aan het huis kunnen komen. Nu zoveel jaren later heb ik niets anders dan ruzie met deze vrouw. Ze is door en door slecht.
Ze wilt het verkopen en geld opmaken zodat ik niks van haar zou erven.

Kan ik dit document te niet doen? Ze heeft me gemanipuleerd.
Alvast bedankt, Sven

Evi (Odos)
Berichten: 356
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#2 , 31 mar 2023 11:10

Te weinig informatie om daarop te kunnen antwoorden.

Waren je ouders gehuwd?
Was er een huwelijkscontract en/of testament?
Wat voor document was dat? Een zelf opgesteld document door je moeder of een akte bij notaris?
Kan je bewijzen dat ze je gemanipuleerd heeft toen?
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

eylis
Berichten: 8842

#3 , 31 mar 2023 18:22

Ik vermoed dat het ouderlijk huis een gemeenschappelijk bezit van beide ouders was. Omdat je vader reeds lang overleden was, ben je voor de helft van de waarde reeds naakte eigenaar van de woning. Uw moeder heeft vruchtgebruik over uw deel van de woning en is eigenaar van de andere helft. Uw moeder wil de woning verkopen, maar kan dat wettelijk niet omdat u voor de helft eigenaar bent (of ze zou uw helft van de som moeten storten op een rekening waarvan ze enkel de intresten mag gebruiken).
Wellicht dat ze u een papier wil laten tekenen dat u afstand doet. Ik denk dat dit niet wettelijk is, want om een (deel van ) een eigendom (woning) te schenken of af te staan, moet je langs een notaris om daar een akte van op te stellen.
Het is heel eenvoudig: als u naar uw financiele pagina (Minfin) surft, zal u zien dat uvoor de helft eigenaar bent vaneen woning. Dat papier van uw moeder is in dat geval geen stuiver waard.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”