Spiegel afgereden onbewust weggereden

TdB0123
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Spiegel afgereden onbewust weggereden

#1 , 25 mar 2023 03:31

Beste

Ik reed twee jaar terug op een smalle weg en moest uitwijken voor een vrachtwagen die m’n spiegel tikte maar meer gelukkig niet.

Eens ik wat verder weg was merkte ik op dat mijn andere spiegel deels ingeklapt was en ik dus waarschijnlijk iets ging geraakt hebben. Na veel twijfelen zo gelaten en onderweg terug naar huis uitgekeken of ik een wagen met schade zag staan maar niets gezien. Drie maand nadien kreeg ik een brief binnen voor verhoor blijkbaar stond de aanrijding op beeld net wanneer ik voorval had met de vrachtwagen. Kapje was eraf gevlogen en spiegel gebroken.

Ik ontken dit niet en stelde ook voor dit te betalen, moest ik het onmiddellijk gemerkt hebben was ik gestopt ben namelijk verzekerd via mijn werkgever. De inspecteur zei toen dat de zaak geseponeerd zou worden maar blijkt nu van niet.. ik moet voor de politierechtbank verschijnen. Ik doe sowieso beroep een een advocaat maar iemand enig idee welke straf er mij boven het hoofd hangt? 🥲

Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 10 apr 2023 19:40

Hier eens lezen:
https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... xrbxjvfzcg
Verkeerswet
Hoofdstuk IV. Vluchtmisdrijf
Artikel 33

§ 1. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en met geldboete van 200 euro tot 2.000 euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft:

1° elke bestuurder van een voertuig of van een dier die, wetend dat dit voertuig of dit dier oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest,

2° hij die wetend dat hij zelf oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest, de vlucht neemt om zich aan de dienstige vaststellingen te onttrekken, zelfs wanneer het ongeval niet aan zijn schuld te wijten is.

lohabra
Berichten: 1015

#3 , 11 apr 2023 17:36

Als bestraffing, riskeert u :


Hoofdstuk IV. Vluchtmisdrijf
Artikel 33
§ 1. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en met geldboete van 200 euro tot 2.000 euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft:

1° elke bestuurder van een voertuig of van een dier die, wetend dat dit voertuig of dit dier oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest,

2° hij die wetend dat hij zelf oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest,

de vlucht neemt om zich aan de dienstige vaststellingen te onttrekken, zelfs wanneer het ongeval niet aan zijn schuld te wijten is.


Bovenstaande bedragen, moet je nog vermenigvuldigen met 8 (opdeciemen).


U riskeert verder ook nog, een vervallenverklaring :

Afdeling 1. Verval uitgesproken als straf
Artikel 38
§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :

5° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 30, § 1 of 33, § 1, 33, § 3, 1°.

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; zij kunnen evenwel uitgesproken worden voor een periode van meer dan vijf jaar of levenslang indien de schuldige veroordeeld wordt voor een inbreuk op artikel 419 van het Strafwetboek of binnen de drie jaar vóór de overtredingen bedoeld in 1° en 5°, veroordeeld is wegens een van deze overtredingen en voor het geval bedoeld in 4°.



Bovendien, kàn de rechter er een zogenaamd herstelexamen aan vastkoppelen, waarin je moet slagen voordat je je rijbewijs naderhand kan terugkrijgen :

§ 3. De rechter kan het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor een of meer van de hiernavermelde examens en onderzoeken:

1° een theoretisch examen;
2° een praktisch examen;
3° een geneeskundig onderzoek;
4° een psychologisch onderzoek.
5° een specifieke opleiding bepaald door de Koning.




Kortom

Minimaal 1.600 euro tot maximaal 16.000 euro (opdeciemen meegerekend), waarvan mogelijks een gedeelte voorwaardelijk.
Daarbovenop nog 200 euro verplichte bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds.
Daarbovenop nog de gerechtskosten.

Mogelijks dat je een tijdje geen enkel motorvoertuig zult mogen besturen, en je je rijbewijs een tijdje moet neerleggen ter griffie. Als je dit opgelegd krijgt, in principe minstens 8 dagen, tot maximaal 5 jaar.

Als je deze straf opgelegd krijgt, kan het zijn, dat de politierechter er nog herstelexamen(s) aan vastkoppelt, waarin je moet slagen voordat je naderhand je rijbewijs terugkrijgt.

Bij een veroordeling, krijg je ook een vemelding op je strafblad.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 11 apr 2023 18:00

Eens ik wat verder weg was merkte ik op dat mijn andere spiegel deels ingeklapt was en ik dus waarschijnlijk iets ging geraakt hebben.
Dat was dus het moment om terug te rijden, want je had duidelijk wel een goed idee waar het gebeurd zou zijn ...

Met je uitleg zoals hierboven, wordt dat dus vluchtmisdrijf ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”