rol van psychologisch consulent bij kinderen in vechtscheiding

Miekethijs
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

rol van psychologisch consulent bij kinderen in vechtscheiding

#1 , 24 mar 2023 09:12

Beste, ik werk als psychologisch consulente in een kinderpraktijk.
Ik kreeg recent de vraag van een moeder of ik haar dochter (4j) mag begeleiden op een huisbezoek dat
bij de biologische papa zal plaatsvinden in het kader van een sociaal onderzoek.
Het meisje moet erbij zijn, maar is al >20 weken niet meer bij haar papa geweest wegens vermoedens onveiligheid en zij xeigert ook telkens om
mee te gaan als papa haar komt halen.
Als dit huisbezoek plaatsvindt, moet het meisje er ook. Mag ik haar hierin begeleiden of ga ik dan een grens over?

Groeten Mieke

Devin
Berichten: 113
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 mar 2023 13:30

Als dit gerechtelijk zo is bepaald.

Of

Er goedkeuring is van de vader.

Zoniet zou dat uiterst onverstandig zijn, vader kan u de toegang ontzeggen tot zijn woonst.

Ook wanneer u begeleiding geeft aan de 4 jarige dient u goedkeuring te hebben van beide ouders tenzij vader ontzet is geweest van zijn ouderlijke gezag. Indien u enkel op vraag van moeder die begeleiding bent gestart en beide ouders hebben ouderlijke gezag dan kan dit niet de bedoeling zijn mijn inziens.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 24 mar 2023 17:21

Ik volg Devin hierin. Maar méér nog: Kan u aub (als psychologische consulent is dat wel belangrijk) de juiste term gebruiken? Het is de wettelijke vader. Dat kàn de biologische vader zijn, maar dat hoeft niet. De biologische vader is niet persé de wettelijke vader. Maar het is wel de wettelijke vader die de ouderlijke rechten uitoefent. Gebruik dus nooit de term biologische vader als u de wettelijke vader bedoelt, want daarmee erkent men (waarschijnlijk onbewust hoor) niet de rechtmatige status van de wettelijke ouder.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 24 mar 2023 21:58

U kreeg de vraag van moeder en niet van de ouders.
Tenzij u via een vonnis jeugdkamer familierechtbank als deskundige bent aangesteld hebt u niets te zoeken bij vader.
Dus best wegblijven zeker niet mee ter plaatse gaan.
U bent juridisch aangesteld door de moeder en niet door de vader dus rechter zal aan uw verslag ook zo goed als geen belang hechten mocht dat worden gebruikt in een rechtszaak.

PS is er in uw opleiding niets verteld over over rechtsprocedures en specifiek over jeugdrecht???

Miekethijs
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 mar 2023 22:19

Bedankt allen voor deze verduidelijking. Ik vermoedde al dat dit niet zo evident zou zijn, ik had zelf al sterke twijfels dus dit bevestigt wel mijn gevoel dat ik hier best niet op inga.
Ik bedoel inderdaad de wettelijke vader, verkeerde woordkeuze van mij.

Terug naar “Echtscheiding”