Schenking van onroerend goed - wettelijk recht van terugkeer of beding van conventionele terugkeer

POES3
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Schenking van onroerend goed - wettelijk recht van terugkeer of beding van conventionele terugkeer

#1 , 22 mar 2023 17:50

Mijn zus en ikzelf zijn beiden alleenstaanden zonder kinderen.
Ik heb een schenking gedaan met voorbehoud van vruchtgebruik van mijn woning tvv mijn zus.

In de schenkingsakte werd er door de notaris geen beding van conventionele terugkeer vermeld bij een eventueel vooroverlijden van mijn zus.

Er bestaat blijkbaar ook een zogenaamd wettelijk recht van terugkeer bij een schenking van een onroerend goed.

Nu heb ik ergens gelezen dat het wettelijk recht van terugkeer enkel van toepassing is in rechte lijn, terwijl het bij een beding van conventionele terugkeer niet uitmaakt wie de begiftigde is.
Klopt dat laatste gegeven?

Graag uw reacties.

POES3
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 nov 2023 15:06

Toch nog iemand een reactie?

basejumper
Berichten: 4635
Locatie: Diest

#3 , 08 nov 2023 23:58

Geachte

Dat klopt inderdaad. Wettelijk recht van terugkeer is het recht van de ascendent schenker op terugkeer van een schenking bij vooroverlijden van een kinderloze descendent.

Het conventionnel beding van terugkeer is geen wettelijk recht maar een optionele clausule in een schenkingsakte waarbij een schenking terugkeert baar het vermogen van de schenker bij vooroverlijden van de begunstigde.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”