Eerherstel misdrijf in Nederland

KellyF
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Eerherstel misdrijf in Nederland

#1 , 10 mar 2023 19:52

Allen,

Ik had graag willen nagaan of het mogelijk is om in België eerherstel aan te vragen voor een misdrijf waarvoor ik in Nederland werd veroordeeld.

Situatie:
Tussen 2009 - 2017 was ik, als Belg, woonachtig te Nederland.
In 2014 werd ik, samen met mijn ex-partner, gearresteerd voor bezit (en vermoedelijke handel van softdrugs naar België) tijdens huisonderzoek.
Er werd +/- 100gr weed gevonden op moment van arrestatie. Ikzelf was op dat moment verslaafd aan softdrugs. De ´handel´ van softdrugs was van mijn ex.
Ik was echter op de hoogte en heb zelf een paar keer geholpen (dit was echter minimaal daar dit geheel niet mijn ´wereld´ is - het dealen dan - ik was blower, geen dealer)
Ik ben uiteindelijk, samen met mijn ex, in 2017 veroordeeld voor eerder genoemde feiten met als straf 2jr voorwaardelijk.
Ik had namelijk verklaard dat het mijn handel was (in de hoop mijn toenmalige partner te ´redden´, deze was nl al eens veroordeeld).
Daarnaast ben ik op de zeldzame momenten dat ik een deal had gesloten (op vraag van mijn ex), meteen ook zwaar overvallen geweest in klaarlichte dag op een overvolle parking.
Dit hielp natuurlijk ook niet.

Hoe dan ook, ik ben zwaar gestraft. Na de arrestatie ben ik mijn werk kwijt geraakt. Ik heb mijn huis moeten verkopen. Ik werd bestempeld als zware crimineel. Ik heb jarenlang schulden moeten afbetalen. (Mijn ex was ook nog zwaar gokverslaafde en alles was op mijn naam gezet)
Nu, 6 jaar na veroordeling, ben ik leidinggevende (nota bene een veiligheidsfunctie) bij het bedrijf waar ik al werk sinds 2016. En heb een goed leven opgebouwd.
Echter, nu wordt mijn huidige partner afgerekend op mijn verleden. Haar kandidatuur voor de politie werd afgesloten omwille van haar relatie met mij.
We zijn inmiddels bijna 6jr samen.

Vandaar mijn dringende vraag.
Kan ik eerherstel aanvragen in België voor een misdrijf waarvoor ik in Nederland ben veroordeeld?

Alvast bedankt om duidelijkheid te brengen!
Mvg,
KellyF

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 10 mar 2023 20:05

Ik zou denken dat je daarvoor in Nederland moet zijn.

KellyF
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 mar 2023 20:16

Ik zou denken dat je daarvoor in Nederland moet zijn.
In Nederland bestaat eerherstel niet.
Had ik reeds nagevraagd bij Nederlandse advocaat.
Ik ben ook al langsgegaan bij juridische dienst in België om navraag te doen.
Deze advocaat deed wel strafrecht maar kon toch niet op mijn vraag antwoorden.

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#4 , 10 mar 2023 20:19

België heeft geen bevoegdheid over misdrijven in Nederland, dus dit lijkt mij volledig onmogelijk.

KellyF
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 mar 2023 07:40

Ik lees enkel :´ik denk´ en ´het lijkt me´.

Is er iemand met verstand van zaken dat mij kan verder helpen?

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 mar 2023 08:21

Het is niet omdat mensen genuanceerd antwoorden, dat het antwoord verkeerd is.

Een veroordeling in Nederland zal niet op uw Belgisch uittreksel van het strafregister staan. Geen enkele Belgische instantie kan iets veranderen aan welke gegevens in Nederland worden bijgehouden.

Er bestaat een kader voor uitwisseling van gegevens tussen politiediensten. Voor een antecedentenonderzoek om bij de politie te werken kan inderdaad ook uw voorgeschiedenis mee in overweging genomen worden. Zie procedure selectie om hiertegen in beroep te gaan.

KellyF
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 mar 2023 10:03

Het is niet omdat mensen genuanceerd antwoorden, dat het antwoord verkeerd is.

Een veroordeling in Nederland zal niet op uw Belgisch uittreksel van het strafregister staan. Geen enkele Belgische instantie kan iets veranderen aan welke gegevens in Nederland worden bijgehouden.

Er bestaat een kader voor uitwisseling van gegevens tussen politiediensten. Voor een antecedentenonderzoek om bij de politie te werken kan inderdaad ook uw voorgeschiedenis mee in overweging genomen worden. Zie procedure selectie om hiertegen in beroep te gaan.
Op mijn Belgisch uittreksel van het strafregister staat dus wel de veroordeling in Nederland genoteerd. Dat heb ik aangevraagd.
Geen twijfel mogelijk.

Ook is het zo dat zodra iemand met een Belgische nationaliteit in een ander EU land een misdrijf pleegt dat deze info via het ECRIS (Europees Strafregister) onmiddellijk wordt uitgewisseld met het land van herkomst van de veroordeelde.

Het is echter mogelijk om eerherstel in België aan te vragen voor misdrijven (gepleegd in België) dat op het uitreksel van het strafregister staan.

Dus vandaar mijn vraag : geldt dit eerherstel ook voor misdrijven gepleegd in Nederland dat op mijn Belgisch uittreksel van het strafregister staan?
Ja of nee?
Al het overige heb ik zelf al uitgezocht en ik ben vrij goed op de hoogte. Enkel deze ene vraag blijft onbeantwoord.
En enkel over deze ene vraag wil ik een duidelijk en zeker antwoord.

Alvast bedankt aan die ene persoon dat hiervan op de hoogte is

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 mar 2023 11:30

TS een opmerking : graag resspect voor mijn collega's op het JF aub. Zij proberen en steken veel tijd in het behandelen van topics, en zullen nooit onzin uitkramen.
Bovendien heeft u reeds een juridische dienst en een Nederlandse advocaat geraadpleegd = zonder resultaat.
De JF leden doen dit allemaal zonder vergoeding of enig wat; enkel uit gedrevenheid.

http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... afregister

https://www.elfri.be/artikel/herstel-in ... eerherstel

KellyF
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 mar 2023 12:38

TS een opmerking : graag resspect voor mijn collega's op het JF aub. Zij proberen en steken veel tijd in het behandelen van topics, en zullen nooit onzin uitkramen.
Bovendien heeft u reeds een juridische dienst en een Nederlandse advocaat geraadpleegd = zonder resultaat.
De JF leden doen dit allemaal zonder vergoeding of enig wat; enkel uit gedrevenheid.

http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... afregister

https://www.elfri.be/artikel/herstel-in ... eerherstel
Ik heb heel veel respect voor mensen dat zaken aanpakken enkel uit gedrevenheid. Dat siert hen (jullie) enorm.
Ik heb echter ook veel respect voor mensen dat durven zeggen: dat weet ik niet.
In dit geval stel ik een duidelijke vraag. Een vraag waar ik nog steeds geen antwoord op heb.
Op andere zaken (dat ik niet gevraagd had) krijg ik dan wel een antwoord en deze blijkt dan nog foutief te zijn.
Dus bij deze al enorm bedankt voor alle feedback.

Ik denk dat ik me best zelf kan verder verdiepen in de wetgevingen tot ik mijn antwoord heb gevonden.
#wiezoekt...

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 mar 2023 12:42

Ik wist inderdaad niet dat Europese veroordelingen al standaard vermeld werden.

In ieder geval maakt het geen verschil. Zelfs bij procedure voor eerherstel blijft dit in de ANG databank van de politiediensten staan. Die wordt ongetwijfeld ook gebruikt voor het antecedentenonderzoek.

Het gaat om een selectieprocedure. Men is niet verplicht uw vriendin toe te laten tot de opleiding.

LeenW
Berichten: 12825

#11 , 11 mar 2023 12:45

Ik zal het anders zeggen, ik ben 99,99% zeker dat het niet mogelijk is. De reden dat het niet 100% is, is dat ik de exacte formulering niet vind in de wetgeving.

U kan het altijd aanvragen, als ze het dan weigeren, gaan ze het moeten motiveren en dan hebt u uitsluitsel.

Dit gezegd zijnde, uit het dossier blijkt nu al dat er een relatie is met veroordeelde drugsdealer, dat zal altijd een probleem blijven voor deze sollicitatie.

KellyF
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 mar 2023 12:58

Ik wist inderdaad niet dat Europese veroordelingen al standaard vermeld werden.

In ieder geval maakt het geen verschil. Zelfs bij procedure voor eerherstel blijft dit in de ANG databank van de politiediensten staan. Die wordt ongetwijfeld ook gebruikt voor het antecedentenonderzoek.

Het gaat om een selectieprocedure. Men is niet verplicht uw vriendin toe te laten tot de opleiding.
ALS ik eerherstel kan aanvragen, dan kan mogelijks een volgende stap zijn via COC (privacycommissie) de data te laten verwijderen uit ANG.

Maar dan moet ik eerst weten of ik eerherstel kan aanvragen.

KellyF
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#13 , 11 mar 2023 13:04

Ik zal het anders zeggen, ik ben 99,99% zeker dat het niet mogelijk is. De reden dat het niet 100% is, is dat ik de exacte formulering niet vind in de wetgeving.

U kan het altijd aanvragen, als ze het dan weigeren, gaan ze het moeten motiveren en dan hebt u uitsluitsel.

Dit gezegd zijnde, uit het dossier blijkt nu al dat er een relatie is met veroordeelde drugsdealer, dat zal altijd een probleem blijven voor deze sollicitatie.
We weten allebei dat het geen kwestie is van even een briefje met een smeekbede op te sturen naar de procureur des konings.
Dit zal een serieuse voorbereiding vergen.
Alleen al aan het opvragen van de correcte documenten in Nederland én België.
Zonder correcte documenten willen ze de aanvraag zelf al niet behandelen. En is het kans verkeken.
Vandaar dat het voor mij belangrijk is om te weten of het überhaupt mogelijk is.
En ik wil helemaal niet defensief of agressief overkomen, maar ik ben in het verleden al zwaar genoeg gestraft. Het is niet fair dat mijn huidige partner hiervoor nu wordt gestraft.
Ik ben namelijk niet (zwart wit) een veroordeelde drugsdealer. Ik heb de pech gehad emotioneel afhankelijk te zijn geweest van iemand binnen het milieu en ik heb zaken toegestaan/gedaan dat ik onder normale omstandigheden niet zou hebben getolereerd.
Iedereen verdient een tweede kans.
Ik definieer me niet als een veroordeelde drugsdealer. Een ander behoort dat ook niet te doen.

LeenW
Berichten: 12825

#14 , 11 mar 2023 14:07

U mag dat vinden, maar als u veroordeeld bent voor het dealen van drugs, bent u nu eenmaal een veroordeelde drugsdealer. Zonder u daar tot te willen reduceren, is dat het enige wat telt voor de sollicitatie van uw partner.

Zeker gelet op de huidige problematiek in Antwerpen waar allerlei overheidsinstanties geïnfiltreerd zijn/worden door het drugsmilieu, geef ik uw partner geen kans op een job bij de politie. En nee dat is niet eerlijk, maar dat is wel realistisch.

KellyF
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#15 , 11 mar 2023 14:58

U mag dat vinden, maar als u veroordeeld bent voor het dealen van drugs, bent u nu eenmaal een veroordeelde drugsdealer. Zonder u daar tot te willen reduceren, is dat het enige wat telt voor de sollicitatie van uw partner.

Zeker gelet op de huidige problematiek in Antwerpen waar allerlei overheidsinstanties geïnfiltreerd zijn/worden door het drugsmilieu, geef ik uw partner geen kans op een job bij de politie. En nee dat is niet eerlijk, maar dat is wel realistisch.

Net om van dat stigma af te raken, bestaat er zoiets als eerherstel. Om mensen die een enkele fout hebben gemaakt een tweede kans te geven.

Toch, hartelijk dank voor uw persoonlijke mening.

Maar tot nu toe heb ik nog steeds geen antwoord op mijn enige vraag :

Kan ik in België eerherstel aanvragen voor een misdrijf dat gepleegd werd in Nederland?
1/ Eerherstel aanvragen in NL bestaat niet.
2/ Misdrijf staat wel degelijk op mijn uittreksel van strafregister in België.

Alvast bedankt aan diegene die me wel kan helpen.

Mvg,
Kelly

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”