fiscale fraude binnen VME

baguetje2850
Topic Starter
Berichten: 155
Juridisch actief: Nee

fiscale fraude binnen VME

#1 , 02 feb 2023 10:42

In de periode 2012-2018 pleegde de commissaris der rekeningen, toen tevens lid van de raad voor mede-eigendom, fiscale fraude door zijn vergoedingen te laten uitbetalen op naam van de raad, maar met gebruik van de eigen rekening.

1) De fiscus kan nu 10 jaar teruggaan (feit werd aangegeven bij de fiscus). Kan de AV van toen en/of nu aangesproken worden?
2) De huidige RVM is ingelicht over de feiten (met bewijsvoering). Is ze aansprakelijk als ze geen stappen onderneemt t.o.v. fiscus en de betrokken persoon die nog altijd dezelfde functies heeft?
3) Welke stappen kan de RVM ondernemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 02 feb 2023 12:28

Over welke bedragen gaat het? Zijn het niet gewoon onkostenvergoedingen?
Heeft de AV in die periode kwijting gegeven aan de Rekeningcommissaris en RvME?

Gaat het soms over een vete tussen uzelf en de rekeningcommissaris? Hopelijk heb je dan in al de jaren tegen kwijting gestemd op de AV......anders komt de boemerang naar uw hoofd gevlogen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38601

#3 , 02 feb 2023 12:48

Heb in een VME die ik iemand begeleide ook zoiets voorgehad . Ganse boekhouding doorgenomen en vastgesteld dat syndicus via de rekening zelfs betalingen deed aan andere firma's of andere betalingen voor andere VME's.
Edoch elk jaar was er wel iemand van de eigenaars die commissaris van de rekening was ... kende er niets van maar tekende wel.
Op de koop toe ook al verspreid over verschillende jaren en steeds alles goedgekeurd door de andere eigenaars ( behalve die ik bijstond) .
Waren kosten op sterfhuis enigste wat telde was dat we erin geslaagd zijn om syndicus af te zetten.

Reclame

baguetje2850
Topic Starter
Berichten: 155
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 feb 2023 12:23

1) het gaat om +/- 20.000 euro.
2) de fraude is pas recentelijk ontdekt na het inkijken van de rekeninguittreksels door een auditor.

Graag antwoord op vragen 2 en 3. Waarvoor dank.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 03 feb 2023 13:53

Uw vraag kan niet beantwoord worden wegens te weinig inzicht in de reële situatie.
1. Gaat het over het onwettig toeëigenen van geld door de rekeningcommissaris?
2. Hebt u de belastingaangifte van de rekeningcommissaris gezien?

Alleszins is de VME niet verantwoordelijk voor de belastingaangifte van de rekeningcommissaris.
Indien er geen geld van de VME ontvreemd werd dan dient de AV zich te onthouden van eender welke beschuldiging ook als die door een individuele eigenaar wordt geuit.
M.a.w. indien het tot een rechtszaak komt dan staat de beschuldigende eigenaar alleen en is hij alleen verantwoordelijk voor alle mogelijke gevolgen.van zijn al dan niet correcte aantijgingen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

baguetje2850
Topic Starter
Berichten: 155
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 feb 2023 10:15

als de syndicus een betaling doet op de privé rekening van de commissaris, maar onder de valse naam 'Raad van Mede-Eigendom' dan is er toch maar 1 doel: fraude...

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 06 feb 2023 12:57

Niet noodzakelijk fraude.
Je schreef zelf dat het over de vergoedingen van de rekeningcommissaris gaat.
En ze zijn naar zijn rekening overgeschreven.

Fiscaal telt enkel het effectief rekeningnummer en dat lijkt hier toch in orde.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

baguetje2850
Topic Starter
Berichten: 155
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 feb 2023 11:59

Ik kan hier niet het ganse verhaal doen, maar het gaat wel degelijk om fraude.

Dus graag antwoord op mijn 3 vragen. Waarvoor dank

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 07 feb 2023 19:40

Ik kan hier niet het ganse verhaal doen, maar het gaat wel degelijk om fraude.

Dus graag antwoord op mijn 3 vragen. Waarvoor dank
De antwoorden staan in #5.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”