""et pour les Flamands la meme chose""

jef007
Topic Starter
Berichten: 1681

""et pour les Flamands la meme chose""

#1 , 01 feb 2023 22:07

eergisteren heb ik het volgende meegemaakt in de Nationale Bank van Belgie in Brussel :
Ik had nog een briefje van 1.000 BEF gevonden in een oude sok en wenste die te wisselen voor Euro's.
Ik bood mij aan aan de balie en vroeg in het Nederlands waar ergens ik terecht kon. De baliemedewerker sprak GEEN woord Nederlands. Na veel handgebaren verwees hij door naar een metaaldetector en 2 security agenten.
Bij de metaaldetector aangekomen diende ik volgens de Franstalige security agente enkele handelingen te stellen. Ik vroeg haar om Nederlands te spreken omdat ik in Vlaanderen woon.
Ze maakte me duidelijk met enkele handgebaren dat ze geen Nederlands sprak. Ik vroeg haar IN HET FRANS om haar overste te spreken waarop ze luid begon te lachten. Dan negeerde ze mij en liet andere klanten passeren aan de metaaldetector.
Ik heb dan gedaan wat de andere klanten deden ( tas en jas afgeven etc) zodat ik naar het loket kon om mijn geld te wisselen.

Mijn vraag nu : heb ik het recht om in Brussel in de NBB geholpen te worden in het Nederlands?
zo ja, waar kan ik dan klacht indienen?

dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#2 , 01 feb 2023 22:51

Jef

Als ik gewoon naar de site van NBB surft en contactpagina zoekt dan kom je op een pagina waar zowel een mailadres, tel nummer als opmerkingenformulier staat. Had je dat zelf niet gevonden?

https://www.nbb.be/nl/contacten/hoofdkas
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 feb 2023 06:31

Als ik nu heel moeilijk doe, zou ik zeggen dat de taalwetgeving van toepassing is voor overheidsdiensten en niet bindend voor het taalgebruik tussen ondernemingen en hun klanten.

Het juridische statuut van de NBB is een NV. Zie artikel 1 laatste paragraaf.

https://www.nbb.be/doc/ts/enterprise/ju ... utes_n.pdf

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 15 feb 2023 20:14

Wel van publiek recht net zoals de NMBS en Proximus.
En zo zijn er nog wel een paar vermoed ik.
Dus volgens mij taalwet wel van toepassing.
Ook vakbonden hebben 'regenten' in het bestuur net zoals de politieke partijen

jef007
Topic Starter
Berichten: 1681

#5 , 16 feb 2023 21:36

onderstaande mail ontving ik van de dienst interne beveiliging van NBB na mijn mail aan info@nbb.be

Geachte heer

Vooreerst wens ik u te bedanken voor uw bericht. De Nationale Bank van België is een meertalige onderneming die ten dienste moet staan van alle Belgen. Het is dus ook niet meer dan normaal dat men u aan het onthaal in het Nederlands te woord taat.
Wij nemen elk bericht over onvoldoende dienstverlening ernstig en gebruiken deze informatie ook om intern de nodige verbeteringen door te voeren.

Uw klacht bevat m.i. twee deelklachten:
1) Het onthaal aan de balie in de lobby:
In elke vacaturetekst van de Nationale Bank staat dat deze functie moet worden uitgevoerd door een persoon die een minimum aan informatie in zowel het Nederlands als het Frans moet kunnen verstrekken; de betrokken medewerker (die in loondienst van de Nationale Bank werkt) is vrij nieuw in de functie en heeft kennelijk geen gebruik gemaakt van de standaardzinnen om u in het Nederlands door te verwijzen naar de inkom van de lokettenzaal, en ook niet over de mogelijkheid om bij verwarring over de te geven boodschap een beroep te kunnen doen op een tweetalige of anderstalige collega die ter ondersteuning kan worden opgeroepen. Wij zullen deze medewerker deze onderdelen van zijn opleiding opnieuw laten doorlopen en hem na afloop hierop testen. Wij hopen hiermee gelijkaardige situaties met deze medewerker te kunnen vermijden.
2) De toegangscontrole aan de inkom van de lokettenzaal:
Deze taak is uitbesteed aan een bewakingsonderneming, nl. G4S. In ons contract staat duidelijk beschreven over welke competenties deze externe bewakingsagenten moeten beschikken, zowel qua talenkennis als qua gedrag naar de bezoekers toe. Kennelijk zijn de contractueel voorziene bepalingen niet nageleefd, in casu voor het gebruik van het Nederlands en voor het respectvol omgaan met bezoekers. Aangezien wij als interne bewakingsdienst wettelijk gezien geen instructies mogen geven aan bewakingsagenten van een externe bewakingsonderneming zoals G4S, zullen wij dit incident aankaarten bij de leidinggevende van de betrokken bewakingsagente en een correcte uitvoering van de contractvoorwaarden eisen. Hiermee hopen we eveneens gelijkaardige situaties te vermijden.

Terug naar “Staatsrecht”