Waterlek appartement; wie draait op voor de schade

EH21
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Waterlek appartement; wie draait op voor de schade

#1 , 25 jan 2023 14:31

Graag had ik advies over het volgende. In de zomer van 2021 meldde de syndicus dat het appartement onder het mijne een lek had aan plafond. Ik verhuur het appartement en kocht het zelf in 2020. De badkamer ligt boven de plek waar het water lekte. Deze is nieuw; nog door de vorige eigenaar. De 1e lekdetectie leverde niets op. Bij de 2e lekdetectie bleek het water via de rand van het bad door te sijpelen. De kitnaad was de oorzaak. Deze is transparant en je kon er niets aan zien. De blokpolis komt niet tussen - volgens hen nalatigheid. De kost van de 2 lekdecties is € 800,-. Het bestek herstel plafond beneden > € 3000,-. De blokpolis wil nu de familiale verzekering van de huurder aanspreken. Als dit op niets uitdraait, moet ik zelf opdraaien voor alle kosten. Ik vind dat ik niet aansprakelijk ben; ik kon hier onmogelijk weet van hebben. De 1e lekdetectie zag het zelfs niet. Welk advies geven jullie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 22 feb 2023 16:00

Hebt uzelf als eigenaar geen aansprakelijkheidsverzekering afgesloten voor uw eigendom?

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 22 feb 2023 16:31

Onderhoud van de afkitting rond bad is verantwoordelijkheid van de huurder. Heeft de huurder geen huurdersverzekering ("brandpolis") afgesloten?
Indien hij geen verzekering heeft die de schade vergoedt zal hij de schade zelf moeten vergoeden.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 22 feb 2023 16:58, 2 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 22 feb 2023 16:32

Hebt uzelf als eigenaar geen aansprakelijkheidsverzekering afgesloten voor uw eigendom?
Wat voor soort verzekering bedoel je daarmee?
De eigenaar is toch gedekt via de blokpolis en de huurder via zijn brandpolis als huurder?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 22 feb 2023 20:13

En daarom als eigenaar best ook een algemene rechtsbijstandverzekering hebben om problemen met andere eigenaars te vermijden bij dit soort problemen.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 22 feb 2023 22:14

En daarom als eigenaar best ook een algemene rechtsbijstandverzekering hebben om problemen met andere eigenaars te vermijden bij dit soort problemen.
Maar je sprak van "aansprakelijkheidsverzekering".
Dat is iets anders dan rechtsbijstand.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 24 feb 2023 14:57

Oeps mijn fout uiteraard rechtsbijstand.

Terug naar “Huren”