schermutseling na een voetbalwedstrijd

picotje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

schermutseling na een voetbalwedstrijd

#1 , 24 jan 2023 18:47

Hallo

Ik ontving vandaag een brief ivm feiten die zich enkele maanden geleden afspeelden. Na een voetbalmatch is er een schermutseling onstaan tussen mijn vrienden en enkele andere mensen. Hierbij werd er een slag of twee uitgedeeld. Ikzelf heb geen geweld gepleegd maar ik stond er wel bij. Op de brief staat dat het gaat om

Het – tijdens het zich in de perimeter bevinden omwille van en ter gelegenheid van een voetbalwedstrijd – aanzetten tot slagen en verwondingen, haat of woede ten opzichte van één of meerdere personen (art. 23bis)

en volgens artikel 9:

Artikel 19 bepaalt hierbij dat de bovenstaande artikelen van toepassing zijn gedurende de ganse periode waarin het stadion toegankelijk is voor het publiek. De artikelen die betrekking hebben op de perimeter zijn van toepassing gedurende de periode die aanvangt vijf uur vóór het begin van de voetbalwedstrijd en die eindigt vijf uur na het einde van de voetbalwedstrijd. Artikel 23bis – buiten de desbetreffende perimeter – is van toepassing tijdens de periode die aanvangt vierentwintig uur vóór het begin van de voetbalwedstrijd en die eindigt vierentwintig uur na het einde van de voetbalwedstrijd.

Ikzelf heb geen slagen uitgedeeld of geweld gepleegd, maar maakte wel enkele handgebaren op een paar meter afstand. Het incident heeft zich echter afgespeeld op een tijdstip wanneer de wedstrijd al langer dan 5 uur gedaan was. Ik vroeg me nu af wat dit betekent.

Kan ik nog bestraft worden? In de wet staat er wel iets over 24 uur na de wedstrijd maar dit gaat dan over feiten die buiten de perimeter zijn gebeurd en het feit speelde zich af binnen de perimeter en zo staat het ook op mijn brief.
Kan ik überhaupt gestraft worden voor een handgebaar?
Kunnen ze de wet waarvoor ik bestraft wordt aanpassen zodat ik buiten de voetbalwet om bestraft wordt? Kan ik dan ook gestraft worden voor een handgebaar?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 25 jan 2023 10:07

En wie heeft u uitgenodigd?
Voetbalwet?

Issued
Berichten: 1227

#3 , 25 jan 2023 14:00

Wat was uw handgebaar? Want er zijn er wel degelijk waarvoor u kan bestraft worden cfr: hitlergroet, vinger over keel, enz.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 25 jan 2023 20:46

Swb art 444 e.v. staat toch tot een jaartje gevangenisstraf op en €200 x de opdeciemen - gerechtskosten - fonds slachtofferzorg enz enz

Bij heterdaad vingertje over de keel bewegen 'kan' een gerechtelijke arrestatie met voorgeleiding bij onderzoekrechter opleveren.

https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... /geldboete

lukasi
Berichten: 1139

#5 , 26 jan 2023 08:39

Ikzelf heb geen geweld gepleegd maar ik stond er wel bij.
En u deed NIETS om de gemoederen te bedaren ?

Duym
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 jan 2023 09:54

Beste,
Je zegt tegen picotje: 'En u deed NIETS om de gemoederen te bedaren?'
Mijn vraag dan: wanneer een wet die je bijstaat wanneer je tussenbeide komt in een gevecht of aanranding? Een gescheurde jas en een blauw oog leverde me dat op. Niets van verzekering, ik had de politie moeten bellen en erop staan te kijken (dat laatste hebben ze niet gezegd, maar daar kwam het dan wel op neer).

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 26 jan 2023 12:16

Ook uit het strafwetboek
art 422bis schuldig verzuim. Bellen naar politie was voldoende geweest. u moet uzelf niet in gevaar brengen.

Duym
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 jan 2023 12:49

Franciscus,

Als ik niet tussenbeide gekomen was, zou die vrouw verkracht geweest zijn. Door mijn 'bemoeienis' kon ze de benen nemen, daarna niets van dader of slachtoffer gehoord.

lukasi
Berichten: 1139

#9 , 26 jan 2023 16:13

Dan ben een integer man die smorgens nog steeds in die spiegel kijken.

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 28 jan 2023 00:35

Van wie hebt u die brief gekregen
Politie?
Verzekering?

picotje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 jan 2023 10:49

Het gaat om opstart administratieve procedure inbreuk voetbalwet. Ik had mij gebaseerd op de brieven die mijn vrienden hadden ontvangen. Intussen heb ik mijn brief ook ontvangen. Ik maak zelf geen handbewegingen en maan zelf iemand aan op te vertrekken om het niet verder te laten escaleren. Ik heb nu 30 dagen om mezelf schriftelijk te verdedigen. Zou dit nodig zijn? En moet ik hiervoor een advocaat inschakelen om me te helpen?
De handgebaren die sommige maken zijn 'rukbewegingen', volgens de voetbalwet zou dit waarschijnlijk wel onder de noemer provocatie opzoeken kunnen gebracht worden?

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 29 jan 2023 21:34

U had idd. de politie moeten bellen en u mag tussenkomen zonder uzelf in gevaar te brengen.

Terug naar “Andere”