EOT uitkoop

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

EOT uitkoop

#1 , 15 nov 2022 11:40

Beste

4-5 maand geleden een EOT laten opstellen. In de EOT is er spraken van een uitkoop van de woning voor een specifiek bedrag. Dit bedrag zou geleend worden van de bank. Op het moment van de EOT ondertekening had ik een lening simulatie laten doen bij de bank zodat ik zeker wist dat het allemaal te betalen was. Dit was toen aan een percentage van 1.9% interest.

Nu 4-5 maand verder is deze simulatie niet langer geldig en krijg ik een lening voorstel aan 3.2% interest. Dit is dus aanzienlijk veel hoger. Wat het voor mij onmogelijk maakt om deze lening bovenop de hypotheek alleen te dragen.

Nu zou ik de woning alsnog willen verkopen. Maar is dit zomaar mogelijk en wat met opbrengsten - verliezen - ... . Kan de EOT nog worden aangepast? Wat als de ex partner niet mee wil verkopen? Wat zijn men rechten en plichten?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 17 dec 2022 13:43

EOT is natuurlijk een geldig document. Hebt u bij meerdere banken en leningfonds uw aanvraag gedaan?
Kan er geleend worden op een iets langere periode?
EOT via notaris ..die heeft misschien wel een oplossing.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 18 dec 2022 13:33

Beste

In de EOT heeft u waarschijnlijk een bepaald bedrag qua waarde overeen gekomen. Dus ik zie niet in wat de tegenpartij een probleem zou hebben als 'zijn' deel van een andere koper dan van u komt.
Het belang van de ex partner is de te ontvangen som. Ongeacht van wie die komt. Het enige probleem zou kunnen komen als de verkoop minder opbrengt dan gewaardeerd. Omgekeerd kan de opbrengst theoretisch ook hoger zijn dan voorzien. Dus u moet wel zien dat je daar een overeenkomst over hebt. Ofwel houdt uw ex partner vast aan afgesproken som en dan is meer- of minderopbrengst voor uw rekening. Ofwel gaat u beiden akkoord met de helft van het bedrag (na betaling schuldeisers/bank) en deelt u min- of meerwaarde. Maar zoals gezegd : aan te kaarten met notaris.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”