Loslopende honden op priveterrein met openbaar karakter

Leendbdt
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Loslopende honden op priveterrein met openbaar karakter

#1 , 28 jul 2022 17:28

Hallo
Ik woon op een voormalig fabrieksterrein waarop appartementen en serviceflats gebouwd werden. De site zou priveterrein zijn, maar heeft een openbaar karakter, er wordt gewandeld, gefietst en gesport en er zijn bedrijven en sportzalen gevestigd. Er loopt een grote promenade door het terrein die door gemotoriseerde voertuigen enkel mag gebruikt worden voor leveringen. Als bewoner mag je er niet parkeren, daarvoor dienen de ondergrondse privé parkeergarages.
Er wandelen echter dagelijks mensen, zowel bewoners als niet-bewoners, met hun hond. De honden zijn niet aangelijnd. Als deze mensen hierop aangesproken worden en hen gevraagd wordt hun hond aan te lijnen, worden ze verbaal agressief en verklaren dat dit niet moet omdat het een priveterrein is. De politie zegt niet te kunnen optreden owv het privé karakter van dat stuk van het terrein.
Ik vraag mij af of op zo'n priveterrein met openbaar karakter de regels om de hond aan te lijnen niet gelden, het lijkt me sterk dat dat niet zo is.
Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 28 jul 2022 18:54

eens kijken naar de lokale politie vorderingen betreft het uitlaten van honden op openbaar terrein

eylis
Berichten: 8842

#3 , 29 jul 2022 11:55

misschien moet dit (heikele) agendapunt op de AV's van de verschillende gebouwen gebracht worden: door het openbare karakter van het terrein moet iedereen er rustig en ongehinderd gebruik van kunnen maken op een veilige manier. Dat gaat niet alleen om het uitsluiten van bijtincidenten. Maar ook om het feit dat personen vrij kunnen wandelen zonder dat er een enthoesiaste hond aan u komt likken of springen. (persoonlijke integrititeit) Aldus moet er nagedacht worden over : - het risico op bijt/agressie-incidenten met loslopende honden. - aansprakelijkheid en kosten (in dat geval) - mogelijkheid tot installatie afgebakende losloopzone?

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”