bewakingscamera buur kan zomaar?

bondimd
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

bewakingscamera buur kan zomaar?

#1 , 16 jun 2022 22:41

Buur heeft op gevel van haar appartement bewakingscamera gemonteerd en is nooit op een av en/of zonder overleg/verwittiging gebeurd. Mijn flat grenst er aan en ook mijn terras is ernaast en kan bijna niet anders dat mijn woning ook in beeld komt.
Camera (draaibaar) maar staat rechtsreeks richting mijn venster en hoog genoeg, kan bijna niet anders dan dat mijn voorgevel gefilmd wordt en aangezien ik dit niet wil proberen aankaarten maar mocht me niet moeien met haar woning, is niet bedoeling maar wil gewoon dat mijn privacy gerespecteerd wordt.
Syndicus gecontacteerd maar die reageert niet en wou daarom vragen of dit zomaar kan en wat ik daar aan kan doen, lees dat er eigenlijk een persoon is die beelden bijhoudt (veronderstelde syndicus) dus wsl beste om eerst deze te contacteren om te zien of er effectief enkel beelden gemaakt worden van haar eigen deel maar vindt nergens zijn/haar gegevens terug.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#2 , 17 jun 2022 06:35

Beste

U kan nagaan of uw buur de wettelijke vioorschriften naleefde.
https://www.besafe.be/nl/veiligheidsthemas/camera

U kan ook een klacht indienen bij de gegevens bescherming autoriteit

https://www.besafe.be/nl/veiligheidsthe ... n/klachten

Via deze procedure kan er ook een laagdrempelige bemiddelingsprocedure opgestart worden. Hierbij zal de gegevens beschermings autoriteit nagaan of aan alle wettelijke voorwaarden is voldaan en in voorkomend geval bepaalde afspraken vastleggen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38603

#3 , 17 jun 2022 22:10

Normaliter moet politie van uw zone ook in kennis zijn.

Reclame

bondimd
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jun 2022 11:16

Politie heb ik al gecontacteerd bij vorige voorlopige plaatsing en is verslag van, camera stond toen voor raam en filmde mij overduidelijk.
Zoals gezegd moeilijke burenrelatie en toen ook eerst zelf haar aangegeven dat ik niet wou gefilmd worden, nu ook maar opnieuw leidt dat enkel tot verwensingen.
Wijkagent vroeg me toen letterlijk waar ik mee bezig was omdat ik dat aangaf dus wil nu zeker zijn welke weg de juiste is vooraleer ik weer hen verwittig.
Nochtans is wijkagent zeker op hoogte dat mijn privacy geschonden wordt want heb ook al klacht moeten indienen omdat een aan mij gericht aangetekend schrijven in bezit van buurvrouw was gekomen (voor ik het in brievenbus kreeg) en zij dit had geopend en ingescand om vervolgens door te sturen aan derden (met mij in cc) dus denk toch dat ik reden heb om ongerust te zijn.

bondimd
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jun 2022 11:20

denk dat ze de regels volgde, er hangt alleszins een bord maar gaat me enkel om de "richting" van camera, staat naar mijn voorgevel, had men die aan andere kant van haar deur gemonteerd dan stond hij naar de oprit en was dit voor mij ook absoluut geen probleem.
Zou dus enkel willen weten of mijn woning al dan niet in beeld komt maar als ik haar vraag (zij staat als verantwoordelijke op bord) om beelden mag ik me niet moeien (haar woorden) dus daarom zou ik aan politie vragen wat gefilmd wordt en als mijn zaken op beeld staan pv laten opstellen en klacht neerleggen, evt zelfs verder mee gaan als kan.

basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#6 , 18 jun 2022 11:52

Zoals gezegd kan u via dat kanaal ook een laagdrempelig bemiddelingsgesprek laten organiseren. waarom maakt u daar geen gebruik van?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38603

#7 , 18 jun 2022 17:15

Waar hangt die camera -- gaat hier over een appartementsgebouw?
Hangt die in de gemene delen of staat die op haar terras?
De aangifte moet bekend zijn bij de politie - die kunnen controleren of de beelden alleen maar haar eigendom bestrijken met een minimale overlap als het publiek domein zou betreffen.
In Antwerpen habben er 100-den camera's die door politie worden gestuurd. Bij een aantal kan men bij inzoemen zo binnenkijken in privaye eigendommen. Al die camera's zijn zo behandeld dat het inzoemen om die privaat delen onmogelijk is.

Wijkinspecteur is niet direct de persoon die u moet hebben best de korpschef of de leidinggevende qua camerabewaking ( zal een commissaris zijn)

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 jun 2022 17:28

Hier is duidelijk veel meer aan de hand dan enkel de camera. Ik raad u aan om contact op te nemen met de buurtbemiddeling binnen uw gemeente en tot een vergelijk te komen. Ik vrees dat dit anders zal escaleren. Tracht tot een technische oplossing te komen waarbij uw privacy niet langer geschonden wordt. Leg wel enige soepelheid aan de hand.
Voor wat het wettelijk aspect betreft, zie https://www.politie.be/5391/vragen/bewa ... -camerawet
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

bondimd
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 jun 2022 17:58

basejumper: de gegevensbeschermingsautoriteit heb ik eergisteren al gecontacteerd (antwoorden binnen de maand) dus ben ik mee bezig, wil ook weten of ik andere/snellere stappen kan nemen

fransciscus: is idd appartementsgebouw en geprobeerd foto up te loaden, links beeld camera vanuit mijn woning, gevel waar licht brand is van mij (gele stip is waar camera hangt boven deur buur), had men camera aan andere kant deur geplaatst dan filmde die oprit en was er absoluut niks aan hand voor mij, oprit is gemeenschappelijk dus geen probleem dat ik of mijn wagen daar in beeld kom.

Afbeelding

Vorige keer had ik online melding gedaan (niet dringend) en heeft men wijkagent gestuurd maar zal nu vragen om meer bevoegd persoon die de vaststelling kan doen, had buur me gewoon getoond dat mijn woning niet in beeld kwam was dat voor mij ook goed geweest dus wil zeker niet te lastig doen.

bondimd
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 jun 2022 18:13

marcus aurelius: klopt maar buurtbemiddeling wil hier niet tussenkomen en raadde me aan om verder mee te gaan omwille van de reacties (en mails buur).
Alles is begonnen omwille van verstopte gemeenschappelijke afvoer (staat zo in akte doch niet gebruikt door mezelf, alleen pech dat deze onder mijn woning liggen en ik dus overlast heb), die nu ook kapot blijken.
Niemand wou dit aanpakken of in meewerken en men stuurt mij al lang van kastje naar muur dus uiteindelijk via advocaat syndicus laten aanstellen (ondertussen is syndicus al 1 jaar bezig).
Advocaat wacht eerst conclusies syndicus af maar ondertussen moet ik wel dit soort gedrag blijven ondergaan en aangezien de syndicus op geen van deze soort zaken reageert probeer ik het dus maar zelf want gedrag buur escaleert constant en ook al probeer ik onderling te bespreken wordt ik enkel uitgescholden dus probeer zelf te doen wat kan.

Franciscus
Berichten: 38603

#11 , 18 jun 2022 21:33

Dan moet de AV nu stilletjes aan ook in kennis gesteld worden.
Is er een raad van Medeeigendom en een rekeningcommissaris aangesteld?


bondimd
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 jun 2022 00:41

notulen van de 1e en enige tot nu av onder de door gerecht aangestelde voorlopige syndicus nagekeken en staat idd op dat er een rekeningcommissaris is aangesteld, over raad van mede eigendom vindt ik niks terug.

de av dateert van 9/9/21 en syndicus heb ik bij plaatsing camera daarvan op hoogte gebracht maar geen respons

bedankt voor de links en reacties

Franciscus
Berichten: 38603

#14 , 19 jun 2022 20:53

Nu als dat punt geen punt op agenda was ..vb niet of te laat ingediend kan dat niet.
Dat moet syndicus niet weerhouden van indien de camera op een gemeen deel staat op te treden wil zeggen partij in gebreke te stellen.
Op volgende AV ook een Raad van ME op agenda zetten.
Uzelf als voorzitter van de AV opgeven.
Rekeningcommissaris moet elk jaar opnieuw verkozen worden.
Uzelf kandidaat voor Raad stellen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”