nalatigheid verkoper bij vervullen van opschortende voorwaarden aankoop woning

Arnoldheij
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

nalatigheid verkoper bij vervullen van opschortende voorwaarden aankoop woning

#1 , 13 jan 2022 14:51

Ik heb een woning aangekocht met daarin een opschortende voorwaarde dat de verkoper de woning vrij, zuiver en onbelast van schulden moet kunnen leveren. De verkoper(s) hebben de woning verkregen vanuit een nalatenschap.
De akte zou oorspronkelijk half november verlijden maar vanwege de verlaagde registratierechten is dit in overleg met de verkoper verschoven naar 7 januari. De verkoper heeft dus 6 weken (!) extra tijd gehad om te voldoen aan de opschortende voorwaarden.

Nu werd ik afgelopen week gebeld door mijn notaris. Het verlijden van de akte kon geen doorgang vinden, de veroper had niet alle stukken op orde. Het zou een kwestie van enkele dagen zijn. Vandaag belde de makelaar. De verkoper schijnt stukken nodig te hebben vanwege een rechterlijke procedure. Dit was in verband met de nalatenschp nodig om de woning uit de hand temogen verkopen en niet openbaar. De doorlooptijd van deze procedure bedraagt ca. 4 weken. De koper heeft de aanvraag bij het gerecht pas enkele dagen geleden ingediend (!!!)

Het gaat dus nog zeker 3 weken duren tot de akte verleden kan worden. Over enkele dagen verloopt mijn hypothecair voorstel. De rentes zijn inmiddels gestegen en de bank heeft inmiddels aangegeven dat het voorstel niet verlengd kan worden. Ik moet een nieuw hypotheekvoorstel ontvangen tegen een hoger tarief. Ik lijdt hierdoor dus schade.

Is dit te verhalen op de verkoper? Deze heeft immers een verplichting om voor de verwezelijking van de opschortende voorwaarden inspanningen te leveren die naar redelijkheid van hem verwacht mag worden. Dat is duidelijk niet het geval. De verkoper is aantoonbaar nalatig geweest, ik lijdt hierdoor schade.

Wat kan ik doen, wat zijn mijn rechten?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Kopen”