Weiland 'verhuren' of 'bezetting ter bede' wat kan?

gma59
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Weiland 'verhuren' of 'bezetting ter bede' wat kan?

#1 , 31 dec 2021 13:17

Ik bezit een stuk weidegrond en krijg de vraag van een aanpalend weilandbezitter die de grond zou willen gebruken om zijn paarden op te laten grazen.
Dit zou voor mij natuurlijk handig zijn omdat hij zo mijn grond 'onderhoud' en ik een stukje vergoeding ontvang.
Hij gebrukt zijn paarden wel voor paardentherapie en wil dus voorkomen dat eens hij de grond zou huren ik hem er niet meer af kan krijgen.
Ik las dat je eventueel ook een 'bezetting ter bede' zou kunnen opstellen waar we dan als reden zouden opgeven dat dit zou zijn in afwachting dat hij de weidegrond kan kopen.
Is dit juridich verdedigbaar?
Wat zijn de clausules die ik best opneem?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 31 dec 2021 14:03

Zolang de huurder geen landbouwer is kan er geen sprake zijn van pacht.
Tenzij het huurcontract (als dat er is) een opzeggingstermijn voorziet is het gemene recht van toepassing.
Dat houdt in dat het maandelijks opzegbaar is, zowel door huurder als verhuurder.

Ik raad u aan een contract op te stellen. Daarin vermelden dat hij alle wettelijke voorschriften zal respecteren (mestdecreet en dat soort zaken) en de weide als een goede huisvader zal gebruiken en onderhouden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

eylis
Berichten: 8842

#3 , 31 dec 2021 14:31

Breng de hierboven aangebrachte regels in op een bruikleenovereenkomst (commodaat). Het is dan de bedoeling dat de lener het goed onderhoudt zoals aangegeven, maar u géén huur betaalt.

Reclame

stevens-willy
Berichten: 14
Locatie: HEERS Veulen
Contacteer: Website

#4 , 31 dec 2021 16:40

Dit is een v.b. van overeenkomst .


OVEREENKOMST VAN BEZETTING TER BEDE

De ondergetekende:
…………………………………………………………………………………………… hierna vernoemd “de eigenaar”
Stel gratis ter beschikking aan:
………………………………………………………………………………………….. hierna vernoemd “de bezetter”
Die aanvaardt, het hierna volgende onroerend goed:
Gemeente Heers, 4de afdeling – Veulen: een weiland gelegen “op de Seurestraat”
Gekadastreerd sectie B nummer 375 B groot negenentwintig are tweeënzeventig centiare (29 a 72 ca).
Dit perceel wordt ter beschikking gesteld in de toestand waarin het zich bevindt die de bezetter verklaart goed te kennen.
De bezetter zal het perceel op de gebruikelijke wijze onderhouden, het onkruid verdelgen, en er de gebruikelijke bemesting aanbrengen. De bezetter erkent dat deze bepalingen geen voordeel inhouden voor de eigenaar, vermits ze slechts de instandhouding van de bestaande toestand beogen. De bezetter dient zelf in te staan voor de schade door hem toegebracht aan de eigendom van de eigenaar of van derde. De aansprakelijkheid voor alle schade, aangebracht aan om he even wie of aan om het even wat door de bezetter, zal uitsluitend en zonder enige uitzondering door deze laatste gedragen en betaald worden.
De bezetting wordt overeengekomen voor onbepaalde duur, met dien verstande dat ieder van beide partijen het recht heeft ze te beëindigen tegen 30 november van elk jaar, met een vooropzeg te geven bij post aangetekend schrijven, minsten één maand voor de gestelde datum van 30 november.
De bezetting wordt toegestaan en aanvaard te volstrek kosteloze titel, in deze zin dat de eigenaar geen enkel vergoeding wenst, duidt en aanvaardt. De bezetter verklaart te weten dat immers de essentiële voorwaarde waaronder de eigenaar instemt met deze overeenkomst, erin bestaat dat deze niet valt onder de toepassing van de pachtwet, hij erkent daarenboven de gezondheid van deze voorwaarde.
Opgemaakt te Heers in tweevoud 01 januari 2018.

( alle partijen teken dit document en schrijven eigenhandig “gelezen en goedgekeurd” alvorens te ondertekenen.

Willy
WIE BEN IK
dat ik vragen durf wie ik ben alsof het mij niet genoeg is te mogen zijn

Franciscus
Berichten: 38603

#5 , 01 jan 2022 20:03

'Wolfproef' maken dan best aan de 'gebruiker' overlaten om in orde te brengen indien dat daar nodig is... kwestie van wie is 'verantwoordelijk' is op tijd te bepalen...

Terug naar “Huren”