bedrijfswagen of wat?

janzonderlicht
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

bedrijfswagen of wat?

#1 , 20 okt 2021 19:51

Ik bezit geen auto en heb daar geen behoefte aan.
Wanneer nodig maak ik gebruik van deelauto's.

Mijn werkgever stuurt mij nu geregeld op dienstreis en daarvoor is een auto noodzakelijk wegens de aard van de verplaatsingen. Daarom huurt de werkgever tot nog een auto. Daarmee doe ik mijn werk.

Nu wil de werkgever geen auto meer huren. Hij wil mij een "car allowance" uitbetalen die minder bedraagt dat de huurprijs van een auto en moet ik zelf maar voor een auto zorgen (kopen of huren). De allowance is niet alleen minder dan de kostprijs van een huur of lease auto, bovendien zal dat bedrag samen met mijn loon worden belast.
Betekent dus dat ik de vervoerskosten van mijn dienstreizen grotendeels zelf zal moeten betalen.

Moet mijn werkgever voor die dienstreizen (kunnen niet gedaan worden met openbaar vervoer) niet zelf zorgen voor vervoermiddel en daarvan de volledige kostprijs te zijnen laste nemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 20 okt 2021 19:55

Er klopt iets niet in de redenering van uw werkgever. Een "wagentoelage" dient voor eigen vervoer van en naar het werk. Voor dienstreizen moet hij zelf voorzien in een voertuig. Immers: die gebeuren toch in het kader van de werkuren?

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 20 okt 2021 20:03

Bestaat in België wel zoiets als "car allowance" of "wagentoelage"?
Is dat dan geen salariswagen/bedrijfswagen in context van mobiliteitsbudget (met voordeliger fiscaliteit)?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 okt 2021 10:58

Voor dienstreizen moet de werkgever zelf voorzien in een voertuig of de kosten van openbaar vervoer terugbetalen. Natuurlijk ben je met openbaar vervoer meestal veel langer onderweg tenzij je traject kort bij een station gelegen is. Dus zal men dit zelden kiezen voor regelmatige verplaatsingen.
U kan uw case voorleggen aan de sociale inspectie die voor elke melding een dossier opstart en de WG mag zich aan een bezoek verwachten waarbij ook andere zaken worden gecontroleerd.
Ik heb ooit geweigerd om me beroepshalve te verplaatsen naar een bestemming omdat mijn WG weigerde om het volledig traject terug te betalen (had te maken met standplaats etc.). Met je loon waar je RMZ op betaalt en vervolgens nog op belast wordt de werkgever sponsoren lijkt me niet correct. Je WG kan overigens al die verplaatsingsvergoedingen als kosten inbrengen net zoals een firmawagen en de meeste WG's kiezen hiervoor omdat dit systeem door de overheid een fiscaal gunstig regime krijgt toebedeeld.

Terug naar “Andere”