"verzoekschrift" naar Vrederechter

vitamientje
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

"verzoekschrift" naar Vrederechter

#1 , 19 okt 2021 11:26

Ik zit met een geschil met mijn Albanese buren.

De eigenaar van het huis dat zij gekocht hebben, heeft ooit een muur gebouwd op mijn grond. (Toen mijn grootouders de grond kochten in 1964, stond er geen muur op.)
Dat heeft mijn moeder geconstateerd in 2004, toen ze het terrein met een kennis ging proper maken.

Nu is er vorig jaar ruzie geweest over de muur, met veel geschreeuw en dreigementen van hun kant.
De wijkagent is gekomen en heeft hen kunnen kalmeren, maar het probleem is hiermee niet opgelost.

Ze beweren dat die muur van hen is, want "de man die hen het huis verkocht heeft, zei dat die muur bij het huis hoorde".

Ik zei hen dat hij hen niets kon verkopen dat niet van hem is, want hij heeft het op onze grond gebouwd, maar - hoewel ze beweren de wet te kennen - zijn ze niet voor rede vatbaar en willen ze niet van mijn argumenten weten. Integendeel: hun vader gaf mij een brief waarin hij schrijf dat wij bedrogen waren.
De opmeting door onze landmeter heeft hun vader ook nooit willen erkennen.

De volgende stap is dus voor ons de vrederechter. Bemiddeling en "verzoek tot verzoening" hebben geen enkele zin, dus Vrederechter die een uitspraak moet doen (met ev. opmeting door deze keer een onafhankelijke landmeter).

Nu is mijn vraag: hoe dien je een verzoekschrift in? Bestaat daarvoor een formulier? Waar vind ik dat?

Alvast dank voor uw advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 19 okt 2021 11:40

formulieren zijn op de griffie van de vrederechter te vinden

JohnD
Berichten: 3580

#3 , 19 okt 2021 11:48

De volgende stap is dus voor ons de vrederechter. Bemiddeling en "verzoek tot verzoening" hebben geen enkele zin, dus Vrederechter die een uitspraak moet doen (met ev. opmeting door deze keer een onafhankelijke landmeter).
Vrederechter consulteren is in feite al een verzoek tot verzoening/bemiddeling. Ik wens u succes.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 19 okt 2021 11:52

Voor een bouwdelict gaat een verzoekschrift niet. U zal moeten dagvaarden. Informeer bij de griffie.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

lukasi
Berichten: 1141

#5 , 19 okt 2021 12:54

Ik vrees ervoor dat je je gelijk gaat halen.
Als die muur er reeds stond voor 1990 dan kan men spreken van een 30 jarige ingebruikname van het stuk grond tussen perceelgrens en de muur op jouw eigendom door je buurman.

Raar dat de door jou aangestelde landmeter dit niet heeft vermeld .

freelance
Berichten: 2615

#6 , 19 okt 2021 15:06

Notariele akte nagaan .
Gemeentelijke Stedenbouw raadplegen ( ook voor het naastliggend perceel , waar discussie mee is )
Toenmalige landmeter contacteren . ( kan alleen bestaande toestand opgemeten hebben , aan de hand van al of niet bestaande en gekende gegevens )
Als dat allemaal niets concreet oplevert , houd u best rekening met de hierboven aangehaalde 30 jarige ingebruikname .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 19 okt 2021 16:38

Als dat allemaal niets concreet oplevert , houd u best rekening met de hierboven aangehaalde 30 jarige ingebruikname .
Wie die inroept, moet ze ook wel bewijzen ...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”