Tweedehands auto defect na 1 dag

Rissis
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Tweedehands auto defect na 1 dag

#1 , 16 okt 2021 22:22

Donderdag heb ik een tweedehands auto aangekocht. Direct na de aankoop heb ik getankt en naar huis gereden. Vrijdag begon de auto na een rit van ongeveer 15km, te beven in 6e versnelling. Er kwam direct op storing regelaar (mijn cruise-control viel plots ook uit) en storing injectiefilter. In de namiddag, bij het starten van de wagen, kwam er direct op, risico op motorschade. Ik heb de wagen laten staan en direct de verkoper gebeld. Pas de dag erna (zaterdag) is hij gaan kijken. Hij liet me weten dat ik zonder brandstof heb gereden, en dat het dus mijn fout is. Dit kan helemaal niet. Ik kan namelijk bewijzen aan de hand van rekeninguitreksels dat ik 8min na de aankoop al heb getankt. De auto was al bij de aankoop dus al zo goed als leeg. Hij wil dit laten maken op zijn kosten, maar ik dien de takelkosten te betalen.
Ik heb hier een heel wrang gevoel bij.
De factuur heeft hij me ook pas zaterdag doorgestuurd: met als enige opmerking: 1 jaar garantie op de motor en versnellingsbak.
Mag de verkoper die takelkosten aan mij doorrekenen?
Kan ik alsnog afzien van de wagen? Voor mij voorspelt dit niet veel goeds, als een wagen al zo kort na een aankoop kuren heeft.
Dit is al de 2e maal in 1 jaar dat ik dit tegenkom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 17 okt 2021 00:16

Je “moet” als als autoeigenaar zelf voor takelingen instaan. Daarvoor sluit je typisch een pechbijstandsverzekering af. Enige uitzondering zijn bv nieuwe wagens waarbij de dealer pechbijstand voorziet als je volgens het boekje laat onderhouden.

Hopelijk herstelt hij onder waarborg.

JohnD
Berichten: 3580

#3 , 17 okt 2021 11:24

Hij liet me weten dat ik zonder brandstof heb gereden, en dat het dus mijn fout is.
Wat sommige verkopers u mogelijk allemaal wijsmaken. Een auto die zonder brandstof kan rijden. In mijn tijd viel zo'n wagen onmiddellijk stil.

Laten we maar hopen dat u niet bedrogen uitkomt.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”