Heeft gratis verhuur eigendom invloed op erfdeel?

Sien G
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Heeft gratis verhuur eigendom invloed op erfdeel?

#1 , 20 sep 2021 13:50

Mijn bejaarde ouders wonen al enkele jaren in een pand, tweede eigendom van mijn broer zonder huur te betalen. Ze wonen daar dus alleen en betalen enkel de kosten zoals gas, elektriciteit, telefoon. Vermoedelijk staat er niets op papier. Mijn vraag is of bij het overlijden van mijn ouders dit invloed kan hebben op mijn erfdeel, dat dit mogelijks aanzien wordt als een soort schenking.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 20 sep 2021 15:13

Enkel schenkingen gedaan door de erflater kunnen een invloed hebben, niet de schenkingen verkregen door de erflater.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 20 sep 2021 16:03

Dat kan ...

Uw ouders kunnen -bij testament- vrij beschikken over de helft van hun respectievelijke nalatenschappen.

Zij kunnen daarmee 1 van de 2 kinderen bevoordelen / belonen, als ze dat zouden wensen.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 sep 2021 21:24

Om het klaar te stellen, ik hoor wel als de situatie anders is:

- het gaat om de eigendom van uw broer dat bewoont wordt door uw ouders, uw ouders hebben geen enkel eigendomsrecht in dit pand.
- een opname in een WZC zou voor de kinderen een serieuze aderlating kunnen zijn.
- uw ouders betalen geen huur, uw broer voorziet dus onrechtstreeks in het onderhoud van uw ouders
- ik zou zeggen dat ik het niet meer dan logisch zou vinden als de andere kinderen dit op een of andere manier appreciëren in de verdeling van de erfenis, vindt u ook niet?

Laat ons wel wezen dat uw broer uw ouders, en onrechtstreeks ook zijn broers en zussen, bevoordeelt en niet andersom.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.


Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 21 sep 2021 11:30

Herlees aub mijn eerste reactie.
Er worden nu imaginaire zijsprongen gemaakt.

Voor zover de broer de woning VRIJWILLIG ter beschikking stelt van zijn ouders is er geen sprake van compensatie bij overlijden van de ouders.

Vergelijk: ik schenk mijn ouders, gewoon uit genegenheid, een auto.
>>>Geen sprake van dat ik jaren later (de auto is dan al lang versleten) op een groter erfdeel aanspraak kan maken.

Het staat de andere kinderen vrij om mij bij het overlijden ouder(s) daarvoor toch te vergoeden, maar dat staat los van de erfenis, het is dan een SCHENKING van broers en zussen aan mij.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 21 sep 2021 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sirkii
Berichten: 5395

#7 , 21 sep 2021 11:32

Zoals #5 schrijft: bij leven kan de broer mogelijks het gratis wonen fiscaal in mindering brengen.

Doch bij overlijden zonder testament wordt de erfenis in gelijke delen verdeeld.

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 21 sep 2021 11:39

Zoals #5 schrijft: bij leven kan de broer mogelijks het gratis wonen fiscaal in mindering brengen.

Doch bij overlijden zonder testament wordt de erfenis in gelijke delen verdeeld.
Volledig mee eens als aan de voorwaarden om te kunnen genieten van dat fiscaal voordeel is voldaan. Het is geen automatisme.
En volledig correct dat het geen (automatisch) recht geeft op groter erfdeel.

Ik denk dat dit het antwoord is waarnaar informeerde.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 sep 2021 13:18

Thomas,

Uw reactie en de andere zijn correct. Heeft niets met een erfenis te maken. Enkel wat fiscaliteit voor de broer betreft ( kan hij nu ook = aftrekbaar, maar belastbaar voor de ouders indien niet hulpbehoevend ).
Het zijn twee verschillende losstaande zaken.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”