Werkgever schriftelijk vast contract beloofd, dan teruggetrokken

whynot
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Werkgever schriftelijk vast contract beloofd, dan teruggetrokken

#1 , 09 jun 2021 16:15

Ik werk bij dezelfde werkgever (via interim kantoor) al 8 maanden met contracten per shift bv. als ik ma-do-vr werk krijg ik een contract voor maandag en dan een contract voor donderdag-vrijdag). Ik werk deeltijds maar tot hier toe heb ik de meeste weken meer dan 19u gewerkt. Ik krijg ook mijn planning een maand op voorhand.

In maart werd er mij, na overleg met zijn leidingevende, per mail een vast contract beloofd door mijn Team Leider. Toen ik het begin mei opvolgde kreeg ik ineens telefoon om te zeggen dat er geen budget is. De oorzaak is dat ik nu in diepe financiele problemen zit. Ik had namelijk een vast contract gevraagd omdat ik wist dat ik in juni een renovatielening zou moeten aangaan. Zonder een vast contract of een contract van bepaalde duur is het onmogelijk deze lening te krijgen - ik heb alle banken gebeld. Ik heb hier nu een rekening van 10,000EUR liggen die ik niet kan betalen, en dit enkel en alleen maar omdat de werkgever zijn belofte niet naleeft.

Hoe pak ik dit best aan? Heb ik recht op compensatie voor het niet naleven van de belofte, voor de schade die zij mij veroorzaken daardoor? Ik hoef eigenlijk geen vast contract meer bij de werkgever want het zijn een hoop bandieten en dat gaat nooit beteren. Interimkantoor is ook NUL hulp in deze zaak en ik ben niet aangesloten bij een vakbond.

Alvast bedankt voor jullie input en kennis!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 09 jun 2021 16:56

Hoe ben je aangenomen, want dat maakt ook wat uit

https://www.accentjobs.be/nl/blog/2015/ ... wetgevingv


Alleen, als je niet gesyndiceerd bent en je moet naar de arbeidsrechtbank stappen, dat is absoluut niet vanzelfsprekend ... en advocaten zijn duur.


Beste aanpak lijkt me ASAP ander werk zoeken, en een regeling te treffen met wie je die rekening moet betalen.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#3 , 09 jun 2021 19:29

Die mail goed bijhouden.

Een aanbod is in principe bindend. Vaste rechtspraak Arbeidshof Gent: schadevergoeding verschuldigd bij niet nakoming van de belofte.

Bewijs is vrij (je kan de mail dus aanwenden), geding voor arbeidsrechtbank is relatief eenvoudig - kan ook zonder advocaat of vakbond. Dat laatste raad ik sowieso af, doorgaans zeer povere dienstverlening.

Start met een ingebrekestelling.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 10 jun 2021 09:23

In maart werd er mij, na overleg met zijn leidingevende, per mail een vast contract beloofd door mijn Team Leider.
Wat staat exact in die mail ? "We kunnen in mei bekijken of het mogelijk is je een vast contract aan te bieden" is helemaal iets anders dan "Je krijgt begin mei een vast contract aangeboden".
Ik heb hier nu een rekening van 10,000EUR liggen die ik niet kan betalen, en dit enkel en alleen maar omdat de werkgever zijn belofte niet naleeft.
"enkel en alleen maar" ...Dat klopt niet. Je hebt die rekening van 10.000eur liggen omdat je rekende op een renovatielening waarvoor je - terwijl je dat blijkbaar heel goed wist - een vast contract nodig hebt.
Normale volgorde: je tekent je vast contract, je vraagt (en krijgt) je renovatielening, en dan pas geef je het geld uit. Jij hebt het risico genomen om het andersom te doen, en hebt dus in feite geld uitgegeven dat je niet hebt...
Misschien kan je je werkgever (via de arbeidsrechtbank) verplichten die belofte op te volgen, maar de kans dat je dit als "opgelopen schade" kan op hen verhalen, lijkt me eerder klein.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Andere”